Potencjał sukcesu. Wyznaczanie celów strategicznych przedsiębiorstwa

Właściwie każda firma ma potencjał do osiągnięcia sukcesu. Nie wszystkie potrafią jednak potencjał ten wyzwolić. Odkrycie potencjału do osiągnięcia sukcesu w firmie to szczególna rola zarządu, która wymaga zastosowania odpowiedniego połączenia wiedzy oraz doświadczenia – dzięki temu można mówić o sztuce zarządzania. Ponieważ doświadczenie to dla każdego menedżera element unikalny, wynikający z osobistej historii, można skoncentrować się jedynie na elemencie wiedzy, a w istocie na pewnych zasadach postępowania, które wspomogą doświadczenie menedżerów w poszukiwaniu owego potencjału.

Wartość przedsiębiorstwa

Aby mówić o osiągnięciu sukcesu, musimy w pierwszej kolejności ustalić, czym jest sukces. Wbrew pozorom, zdefiniowanie sukcesu nie jest proste. Ogólnie można stwierdzić, że sukces to osiągnięcie zaplanowanych celów. Jednak ze względu na to, że każde przedsiębiorstwo jest unikalne i jedyne w swoim rodzaju, cele powinny być ustalane dla każdego przedsiębiorstwa odrębnie, z uwzględnieniem jego specyfiki. Nawet gdy dwa przedsiębiorstwa produkują podobne produkty i działają na tym samym rynku, to np. ze względu na różne zarządy oraz właścicieli ich wielkość, relacje z klientami, posiadane zasoby itd. każde z nich jest inne i dla każdego z nich sukces będzie oznaczał realizację innego celu. Uniwersalnym miernikiem sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa wydaje się jedynie jego wartość.

Wartość przedsiębiorstwa, a przede wszystkim jej wzrost wydaje się najistotniejszym uniwersalnym miernikiem sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa. Jednak wartość przedsiębiorstwa jest pojęciem wielowymiarowym i bardzo pojemnym. Czym innym wartość przedsiębiorstwa może być dla jego właścicieli, czym innym dla zarządu, a jeszcze innym dla pracowników. Jest wiele grup – zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz – tzw. interesariuszy („stakeholders”), zainteresowanych wzrostem wartości przedsiębiorstwa. Dla każdej z nich jednak wartość może leżeć gdzie indziej. Każda z grup interesariuszy chce wpływać na przedsiębiorstwo bezpośrednio lub pośrednio i czerpać z niego różne korzyści. Zarząd może skupiać się na wzroście zysku, pracownikom zależy na wyższych wynagrodzeniach, a klienci oczekują nowych produktów po coraz niższych cenach. Interesy te są bardzo często zupełnie rozbieżne i niemożliwe do pogodzenia. Rozwiązaniem tego problemu jest hierarchizacja znaczenia poszczególnych grup interesariuszy i zastosowanie do oceny wartości przedsiębiorstwa punktu widzenia najważniejszej grupy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.