Wycena wartości kapitału ludzkiego na przykładzie agencji reklamowej RSS SA
Niewątpliwie najważniejszym zasobem każdej organizacji jest kapitał ludzki. W procesie zarządzania przedsiębiorstwem niezbędne jest określenie jego wartości oraz znaczenia, jakie odgrywa w codziennym funkcjonowaniu firmy. Umożliwia to lepsze sprawowanie kontroli nad kosztami kadrowymi i ich redukcję, a także skuteczniejsze zarządzanie zasobami ludzkimi. Dokonanie wyceny wartości kapitału ludzkiego jest zatem jednym z czynników wpływających na efektywność zarządzania przedsiębiorstwem.
Charakterystyka kapitału ludzkiego i wycena jego wartości
Charakterystyka kapitału ludzkiego
W dokonaniu wyceny niezbędne jest prawidłowe zdefiniowanie jej przedmiotu, co w przypadku siły roboczej może przysporzyć pewnych kłopotów. Wynika to z odmiennej specyfiki zasobów personalnych w stosunku do zasobów materialnych. Charakter zasobów pracowniczych wpływa na występowanie trudności w pomiarze ich wartości czy sprawowaniu nad nimi kontroli (związanej chociażby z prawdopodobieństwem odejścia pracowników). Niemniej jednak, zważywszy na generowanie przez kapitał ludzki znaczącej części zysków przedsiębiorstwa oraz fakt, że uzyskiwane dochody z innych kategorii ekonomicznych są determinowane stopniem wykorzystania kapitału ludzkiego, stanowi on nierozerwalny element wartości przedsiębiorstwa i ma istotny wpływ na przewagę konkurencyjną firmy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.