Rola audytu wewnętrznego w przedsiębiorstwie – zadania, cele, procedury
Biorąc się za pisanie tego artykułu myślałem, że mam przed sobą łatwe zadanie. Temat jest mi dobrze znany i przecież mam za sobą wiele lat doświadczenia w audytowaniu, jak i zarządzaniu audytem wewnętrznym zdobyte w wielu krajach, na kilku kontynentach. Jednak szybko zdałem sobie sprawę, jak bardzo zawód audytora wewnętrznego się zmienił, a przede wszystkim, że się wciąż zmienia i że my jednak wciąż prowadzimy tę działalność bardziej na zasadzie ex post i coraz mniej ex ante – a przecież szczególnie teraz musimy się dostosowywać do szybkich i znaczących zmian, które zachodzą w działalności wszystkich organizacji, szczególnie z powodu olbrzymich postępów (i uzależnienia się) w stosowaniu komputeryzacji i elektroniki.
Dwadzieścia pięć lat temu telefony komórkowe były podobne do dużych i ciężkich „walkie-talkies” z czasów drugiej wojny światowej, a Internet (World Wide Web, ang. ogólnoświatowa sieć, czyli www) i poczta elektroniczna (e-maile, SMS-y, itp.) dopiero raczkowały, a dzisiaj już korzystamy z chmury obliczeniowej, itp.
Pierwszą książkę na temat tego, co dzisiaj uznajemy za audyt wewnętrzny, wydano w Anglii już pod koniec XIX wieku, ale pierwsza organizacja zrzeszająca audytorów wewnętrznych powstała dopiero w 1941 roku w Stanach Zjednoczonych. Była to The Institute of Internal Auditors (IIA)1.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.