Nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego w 2017 roku
1 czerwca 2017 r. weszła w życie Ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r., poz. 935). To największa nowelizacja postępowania administracyjnego od 1980 r. Wprowadzone zmiany mają na celu usprawnienie przebiegu postępowania administracyjnego, a także poprawienie relacji urząd – obywatel. W nowelizacji znalazło się także wiele nowych instytucji, m.in. mediacja, milczące załatwienie sprawy, zrzeczenie się odwołania, postępowanie uproszczone oraz administracyjne kary pieniężne.
Jakie nowości znajdziemy w Kodeksie postępowania administracyjnego?
- Mediacja (nowe art. 96-96 k.p.a.)
- w toku postępowania może być przeprowadzona mediacja, jeśli charakter sprawy na to pozwala;
- mediacja jest dobrowolna;
- celem mediacji jest wyjaśnienie i rozważanie okoliczności zarówno faktycznych i prawnych, dążących do wydania decyzji bądź zawarcia ugody;
- uczestnikami mogą być strony postępowania oraz organ prowadzący postępowanie;
- strony muszą wyrazić zgodę na przeprowadzenie mediacji i wybrać mediatora w terminie 14 dni od zawiadomienia o możliwości przeprowadzenia mediacji, w innym przypadku mediacja nie zostanie przeprowadzona;
- skierowanie sprawy na mediacje oznacza odroczenie rozpatrzenia sprawy na okres do dwóch miesięcy, który może zostać odroczony na zgodny wniosek stron na nie dłużej niż miesiąc;
- mediator w terminie siedmiu dni od doręczenia postanowienia o skierowaniu na mediację zapoznaje się z aktami sprawy;
- mediacja nie jest jawna, a uczestnicy są obowiązani zachować w tajemnicy wszelkie fakty, o których dowiedzieli się podczas mediacji;
- koszty wynagrodzenia i zwrotu wydatków mediacji pokrywa organ administracji publicznej, a w przypadku zawarcia ugody – strony w równych częściach;
- mediator sporządza protokół z mediacji i przekazuje go zarówno organowi, jak wszystkim stronom biorącym udział w postępowaniu.
- Milczące załatwienie sprawy (nowe art. 122a-g k.p.a.
- sprawę uważa się za załatwioną milcząco w całości uwzględniający żądanie strony, jeżeli w terminie miesiąca od dnia doręczenia żądania do właściwego organu administracji publicznej, ten nie wyda decyzji bądź postanowienia kończącego postępowania lub nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji;
- milczące załatwienie sprawy następuje w dniu następnym po dniu, w którym upływa termin przewidziany do wydania decyzji bądź postanowienia lub upływa termin na wniesienie sprzeciwu;
- gdy podanie wymaga doprecyzowania treści żądania, termin biegnie od dnia uzupełnienia braków;
- w przypadku milczącego załatwienia sprawy, w aktach sprawy zamieszcza się adnotację wskazując treść rozstrzygnięcia i podstawę prawną;
- na wniosek strony organ wydaje w drodze postanowienia zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy, na które przysługuje zażalenie.
- Zrzeczenie się odwołania (nowy art. 127a k.p.a.)
- w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona ma prawo zrzec się do wniesienia odwołania w stosunku do organu administracji publicznej;
- w dniu doręczenia organowi zrzeczenia się odwołania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
- Postępowanie uproszczone (nowe art. 163b-g k.p.a.)
- organ administracji publicznej załatwia sprawę w postępowaniu uproszczonym w przypadku, kiedy przepis szczególny tak stanowi;
- postępowanie uproszczone może dotyczyć interesu prawnego bądź obowiązku jednej strony;
- w postępowaniu uproszczonym zastosowanie mają przepisy stanowiące o milczącym załatwieniu sprawy, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej;
- strona może wnieść podanie za pomocą urzędowego formularza;
- w przypadku pojawienia się nowych okoliczności powołanych przez stronę, które wiążą się z przedłużeniem postępowania, organ prowadzi postępowania z pominięciem przepisów niniejszego rozdziału, niezwłocznie informując o tym stronę;
- postępowanie dowodowe jest ograniczone do dowodów zgłoszonych przez stronę oraz danych, którymi dysponuje organ prowadzący postępowanie;
- uzasadnienie może ograniczać się tylko do wskazania faktów, które zostały uznane za udowodnione wraz z podstawą prawną;
- postanowienie zakończone postępowaniem uproszczonym można zaskarżyć w odwołaniu od decyzji (z wyjątkiem postanowień po wydaniu decyzji, postanowień o zawieszeniu lub odmowie podjęcia zawieszonego postępowania).
- Administracyjne kary pieniężne (nowe art. 189a-k k.p.a.)
- w przypadku uregulowania w przepisach odrębnych:
- przesłanek wymiaru administracyjnej kary pieniężnej,
- odstąpienia od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub udzielenia pouczenia,
- terminów przedawnienia nakładania administracyjnej kary pieniężnej,
- terminów przedawnienia egzekucji administracyjnej kary pieniężnej,
- odsetek od zaległej administracyjnej kary pieniężnej,
- udzielania ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej – przepisów niniejszego działu nie stosuje się.
- definicję administracyjnych kar pieniężnych zawiera art. 189b k.p.a., który stanowi, że jest to sankcja o charakterze pieniężnym, nakładana przez organ administracji publicznej, w drodze decyzji, w następstwie naruszenia prawa polegającego na niedopełnieniu obowiązku albo naruszeniu zakazu ciążącego na osobie fizycznej, osobie prawnej albo jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
- niezwykle ważny zapis stanowi art. 189c k.p.a.: Jeżeli w czasie wydawania decyzji w sprawie administracyjnej kary pieniężnej obowiązuje ustawa inna niż w czasie naruszenia prawa, w następstwie którego ma być nałożona kara, stosuje się ustawę nową, jednakże należy stosować ustawę obowiązującą poprzednio, jeżeli jest ona względniejsza dla strony;
- w sytuacji, gdy organ administracji publicznej wymierza administracyjną karę pieniężną bierze pod uwagę:
- wagę i okoliczności naruszenia prawa,
- częstotliwość niedopełnienia w przeszłości obowiązku bądź naruszania zakazu tego samego rodzaju co niedopełnienie obowiązku albo naruszenie zakazu, w następstwie którego ma być nałożona kara,
- uprzednie ukarania za to samo zachowanie, za przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub wykroczenie skarbowe,
- stopień przyczynienia się strony do powstania naruszenia prawa,
- wysokość korzyści, które strona osiągnęła,
- warunki osobiste – w przypadku nakładania kary na osobę fizyczną.
- organ administracji publicznej w drodze decyzji może odstąpić od nałożenia kary pieniężnej, gdy:
- waga naruszenia prawa jest znikoma,
- za to samo zachowanie została już nałożona na stronę kara pieniężna, a decyzja w tej sprawie jest już prawomocna,
- co ważne – kara pieniężna nie może zostać nałożona, kiedy upłynęło pięć lat od dnia naruszenia prawa, a nie podlega egzekucji, gdy upłynęło także pięć lat, ale od dnia, w którym kara powinna być wykonana. Bieg przedawnienia zaś przerywa ogłoszenie upadłości strony;
- organ administracji publicznej, na wniosek strony, może udzielić ulg w wykonaniu kary pieniężnej poprzez:
- odroczenie terminu wykonania kary pieniężnej/wykonania zaległej kary pieniężnej bądź rozłożenie jej na raty,
- umorzenie kary pieniężnej w całości lub w części,
- umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w części.
- w przypadku uregulowania w przepisach odrębnych:
- Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść strony (nowy art. 7a)
- jeżeli przedmiotem postępowania administracyjnego jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej, wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 25% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.