Czym się różni system zarządzania z wykorzystaniem KPI od BSC ? - ryzyko utraty potencjału kapitału intelektualnego firmy w obecnych realiach rynkowych

Dynamika zmian rynkowych wymusza na przedsiębiorstwach wprowadzanie racjonalnych zmian, które poprawią funkcjonowanie organizacji w obszarze operacyjnym i strategicznym. Wymagania stawiane przez rynek, klientów, konkurentów i kooperantów powodują, że przedsiębiorstwa muszą stale prowadzić działania pozwalające na zachowanie równowagi pomiędzy ponoszonymi kosztami operacyjnymi i inwestycyjnymi a strumieniem przychodów, nie zapominając przy tym m.in. o podnoszeniu innowacyjności swoich produktów i usług, profesjonalizmie obsługi klienta, dostępności towarów, oczekiwanej przez rynek użyteczności, terminowości dostaw oraz sferze niematerialnej wpływającej na pozycję rynkową przedsiębiorstwa. Tym samym przedsiębiorstwa poszukują rozwiązań organizacyjnych, które pozwalają monitorować procesy w przyjętych założeniach brzegowych. Niektóre firmy upatrują szansy w systemach opartych na zarządzaniu z wykorzystaniem wskaźników efektywności – KPI. Do najczęściej spotykanych systemów wykorzystujących te wskaźniki należą Balance Scorecard i zarządzanie przez cele.

Zarządzanie przez KPI

Idea zarządzania przedsiębiorstwem wykorzystująca Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI) jest z punktu widzenia technicznego łatwiejsza do zastosowania, polega bowiem na takim doborze wskaźników, które wskażą pracownikom cel, do jakiego powinni dążyć oraz zmobilizują ich do aktywizowania określonego działania. Ideą takiego zarządzania jest wyznaczanie celów w głównej mierze operacyjnych, nie zawsze związanych ze strategią firmy, której często brakuje w przedsiębiorstwach, które na danym etapie rozwoju skupiają się na optymalizacji procesów. Wybór KPI jest kluczowy dla takiego monitorowania procesu, który pozwala wychwycić przyczynowo-skutkowość zaplanowanej aktywności i powinien sprowadzać się tylko do takich działań, które są priorytetowe i redukują aktywności, które nie wspierają bądź zmniejszają wydajność. Definiowanie celów przedsiębiorstwa powinno zatem odbywać się zgodnie z zasadą zaproponowaną przez model SMART:

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.