Czym się różni system zarządzania z wykorzystaniem KPI od BSC ? - ryzyko utraty potencjału kapitału intelektualnego firmy w obecnych realiach rynkowych
Dynamika zmian rynkowych wymusza na przedsiębiorstwach wprowadzanie racjonalnych zmian, które poprawią funkcjonowanie organizacji w obszarze operacyjnym i strategicznym. Wymagania stawiane przez rynek, klientów, konkurentów i kooperantów powodują, że przedsiębiorstwa muszą stale prowadzić działania pozwalające na zachowanie równowagi pomiędzy ponoszonymi kosztami operacyjnymi i inwestycyjnymi a strumieniem przychodów, nie zapominając przy tym m.in. o podnoszeniu innowacyjności swoich produktów i usług, profesjonalizmie obsługi klienta, dostępności towarów, oczekiwanej przez rynek użyteczności, terminowości dostaw oraz sferze niematerialnej wpływającej na pozycję rynkową przedsiębiorstwa. Tym samym przedsiębiorstwa poszukują rozwiązań organizacyjnych, które pozwalają monitorować procesy w przyjętych założeniach brzegowych. Niektóre firmy upatrują szansy w systemach opartych na zarządzaniu z wykorzystaniem wskaźników efektywności – KPI. Do najczęściej spotykanych systemów wykorzystujących te wskaźniki należą Balance Scorecard i zarządzanie przez cele.
Zarządzanie przez KPI
Idea zarządzania przedsiębiorstwem wykorzystująca Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI) jest z punktu widzenia technicznego łatwiejsza do zastosowania, polega bowiem na takim doborze wskaźników, które wskażą pracownikom cel, do jakiego powinni dążyć oraz zmobilizują ich do aktywizowania określonego działania. Ideą takiego zarządzania jest wyznaczanie celów w głównej mierze operacyjnych, nie zawsze związanych ze strategią firmy, której często brakuje w przedsiębiorstwach, które na danym etapie rozwoju skupiają się na optymalizacji procesów. Wybór KPI jest kluczowy dla takiego monitorowania procesu, który pozwala wychwycić przyczynowo-skutkowość zaplanowanej aktywności i powinien sprowadzać się tylko do takich działań, które są priorytetowe i redukują aktywności, które nie wspierają bądź zmniejszają wydajność. Definiowanie celów przedsiębiorstwa powinno zatem odbywać się zgodnie z zasadą zaproponowaną przez model SMART:
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.