Bramki - podstawy
Rzeczywiste procesy biznesowe rzadko przebiegają jako prosta, pojedyncza sekwencja czynności/podprocesów. Wyrażenie logiki procesu wymaga zazwyczaj umiejscowienia na schematach tzw. bramek (gateways). Pełnią one rolę kontroli przepływu. Zmiana kontroli przepływu procesu jest bardzo skutecznym sposobem na jego usprawnienie. Zaprezentowane zostaną dwa (spośród pięciu) typy bramek w BPMN. W zdecydowanej większości przypadków praktycznych są one wystarczające do poprawnego wyrażenia przebiegu procesu.
Bramka „albo... albo...”
Bramka „albo... albo...” (zwana też bramką XOR lub wykluczającą) służyć może zarówno do rozgałęziania przepływu procesu, jak i do jego łączenia.
Wyróżniającą cechą rozgałęziającej bramki „albo... albo...” (symbol: romb pusty w środku, romb ze znakiem „x” w środku) jest to, że kontynuacja procesu przebiega tylko po jednej wychodzącej z tej bramki ścieżce.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.