Rolling Forecast - budżet rolowany

Budżetowanie to wieloetapowy proces, na końcu którego powstaje budżet – dokument określający ramy funkcjonowania organizacji na tle szacowanych przyszłych zdarzeń. W bieżącym wydaniu szczególną uwagę poświęcimy budżetowi rolowanemu, który w przeciwieństwie do budżetu statycznego jest przygotowywany w sposób powtarzalny.

INFO_32_56.jpg

W każdej organizacji budżet wygląda inaczej i zawiera inne informacje. Czasami jest to krótki rachunek wyników, który pozawala wyznaczyć poziom spodziewanych obrotów wraz z akceptowalnym poziomem kosztów. Innym razem może to być obszerne opracowanie określające planowany poziom wolumenów świadczonych usług lub sprzedanych/wyprodukowanych towarów wraz ze szczegółowym opisem ryzyk rynkowych oraz działań naprawczych.

Proces budżetowania można przeprowadzić na wiele sposobów, tak samo jak w różny sposób można podejść do okresu obowiązywania danego budżetu. Wyróżnić można budżet statyczny, który jest przygotowany na stały okres, np. na nadchodzący rok kalendarzowy (liczony od stycznia do grudnia). Inną metodą jest budżet rolowany. W przeciwieństwie do statycznego budżetu, budżet rolowany przygotowywany jest w sposób powtarzalny. Nie ma jednego sztywnego okresu z określonym początkiem i końcem obowiązywania budżetu. W budżecie rolowanym prace trwają regularnie w przyjętych jednostkach czasu i każdorazowo dokłada się kolejne elementy, aby w każdym momencie dysponować budżetem obejmującym taki sam okres w przyszłości. Oznacza to, że przyjmuje się umownie okres obowiązywania takiego budżetu i dzieli się go na mniejsze podokresy. Pod koniec każdego podokresu podejmuje się prace nad tym, aby dołożyć do budżetu nowy podokres, dzięki czemu cały czas budżet będzie zawierał zawsze tyle samo części i będzie obejmował ten sam okres czasu co na początku.

Budżet rolowany może być przygotowywany w różnych czasookresach, np. miesięcznych, kwartalnych, rocznych itp.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.