Prognoza sprzedaży
Firmy, aby utrzymać się na rynku, zmuszone są działać z dużym wyprzedzeniem. Dobrze przygotowana prognoza sprzedaży stanowi w tej sytuacji znaczne ułatwienie.
Firma, która chce utrzymać się na rynku, rozwijać i uzyskać przewagę konkurencyjną, jest wręcz zmuszona do planowania i prognozowania swojej działalności na przyszłe okresy długoczy krótkoterminowe. W przedsiębiorstwie najważniejszą prognozą jest prognoza sprzedaży. To na jej podstawie firma planuje podstawowe i najważniejsze „parametry” funkcjonowania, czyli:
- przyszłe inwestycje mające na celu umożliwienie planowanego wzrostu sprzedaży – przykładem w przedsiębiorstwie handlowym może być zakup nowego oprogramowania i sprzętu do ewidencjitowarównamagazynie czy rozbudowa magazynu w celu powiększenia dostępnego stanu zapasów towarów,
- decyzje o wprowadzeniu nowych produktów lub usług do swojej oferty oraz o wycofaniu się ze sprzedaży wybranych produktów lub usług,
- decyzje o ekspansji na nowe rynki zbytu – rozszerzenie sprzedaży towarów na nowe, nieobsługiwane dotychczas rynki zbytu, wyszukiwanie nisz rynkowych,
- decyzje o zwiększeniu lub zmniejszeniu zatrudnienia – nie tylko działu sprzedaży, ale również pracowników produkcyjnych, zakupowych czy też obsługi administracyjnej,
- działania marketingowe – prognoza sprzedaży jest ściśle związana z planowanymi działaniami marketingowymi,
- planowany przepływ gotówki w przedsiębiorstwie – to na podstawie planowanej sprzedaży planowana jest płynność finansowa jednostki,
- wyniki firmy – prognoza sprzedaży jest podstawą planowania wyników przedsiębiorstwa.
Prognozowanie sprzedaży
Prognozowanie sprzedaży jest złożonym procesem, zależnym od czynników wewnętrznych i zewnętrznych, na który składa się wiele analiz. Prognoza sprzedaży jest pierwszym etapem prognozowania całych wyników jednostki, na podstawie której planowana jest większość kosztów oraz działań wewnętrznych i zewnętrznych przedsiębiorstwa. Stanowi ona wynikową przyjętej przez przedsiębiorstwo strategii działania na przyszłe okresy. Może być krótkoterminowa, obejmująca okres do jednego roku, lub długoterminowa, obejmująca okres powyżej jednego roku. Wynikiem procesu prognozowania sprzedaży jest plan sprzedaży, który pokazuje, w jaki sposób ma być osiągnięty wyznaczony podczas procesu cel sprzedaży. Plan sprzedaży jest również podstawą dla działu handlowego do opracowania strategii sprzedaży wspierającej jego realizację.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.