Wykorzystanie BI w raportowaniu Controllingowym

Określenia takie jak Business Intelligence, hurtownia danych, Data Mining etc. wydają się medialną podstawą dobrego raportowania korporacyjnego. Co więcej – coraz częściej postrzegane są one jako panaceum na problemy związane z przetwarzaniem i analizą informacji zarządczych.

laptop-and-graphs-xs.jpg

Co do zasady, powyższe tezy mogą wydawać się prawdziwe, ponieważ z definicji Business Intelligence to proces, w którym dane zamieniane są na informacje, informacje w wiedzę, natomiast wiedza stanowi element budowania przewagi konkurencyjnej. W literaturze tematu przy definicji BI często wskazuje się na jego funkcjonalność, polegającą na udostępnieniu informacji zarządczej na każdym poziomie zarządzania z możliwością wykonania analizy.

Słuchając prezentacji wdrożeniowych, widzimy z reguły „zabłąkanego” menedżera, który nagle w raporcie odnajduje anomalie. Dzięki funkcjonalności BI szybko dociera do danych szczegółowych, wykonuje szybką analizę i odnajduje źródło problemu, ratując firmę przed negatywnymi konsekwencjami. Obraz iście idealny, jednak czy możliwy do zrealizowania? Pojawia się jeszcze jedno pytanie – gdzie w tej całej układance znajdują się działy finansów i controllingu, zwyczajowo odpowiedzialne za controlling i informację biznesową? Czy wdrożenie BI może być substytutem controllingu?

Zanim jednak spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, warto przyjrzeć się, jakie przesłanki stoją za rozwojem narzędzi typu BI. Z ewolucyjnego punktu widzenia systemy te są kolejnym etapem rozwoju zintegrowanych systemów informatycznych typu ERP. Rozwój tych systemów, coraz większa ilość przetwarzanych informacji postawiła nowe wyzwania przed systemami raportowania. W literaturze tematu bardzo dużo miejsca poświęca się roli IT. Przeciążone nadmiarem zadań związanych z przygotowaniem raportów – kierują zapytania do zdefiniowanych systemów BI. Z kolei systemy te mogą być obsługiwane przez laików informatycznych, przez co odciążają strudzonych programistów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.