Tabele przestawne z zewnętrznych źródeł danych

Poniżej wcielimy się w analityka sprzedaży, który ma za zadanie stworzyć narzędzie służące do wyliczania miesięcznych premii dla sprzedawców. Przyjmijmy, że jest początek marca, a do zamknięcia kwartału i ewentualnych forecastów zostało jeszcze trochę czasu, zatem pracownik ma możliwość stworzenia narzędzia, które co miesiąc automatycznie będzie wykonywało to zadanie za niego. Ów analityk pracuje w firmie dystrybucyjnej, która zatrudnia 24 sprzedawców i obsługuje około 100 klientów. Miesięczna premia sprzedawców wyliczana jest jako procent od wielkości ich sprzedaży w danym miesiącu. Zadanie jednak nie jest takie łatwe, jak mogłoby się wydawać.

Po pierwsze, każdy z klientów firmy należy do jednej z pięciu grup i w zależności od tego wyznaczona jest wysokość premii dla sprzedawcy. Po drugie, wszystkie dane potrzebne do wykonania tego zadania znajdują się w bazie Access (dodatkowo w kilku tabelach) i stamtąd mają być pobierane co miesiąc. We wspomnianej bazie znajdują się zamówienia (około 2,5 tys. miesięcznie), na podstawie których wystawiane są faktury sprzedaży. Analityk może dzięki nim wyliczyć wysokość sprzedaży poszczególnych handlowców w podziale na grupy klientów. Oczywiście, może on co miesiąc kopiować dane do arkusza i za pomocą funkcji uzyskać pożądany wynik, ale może go to narazić na pewne przypadkowe błędy w formułach i dużą stratę czasu w okresie zamykania miesiąca w firmie, kiedy liczy się każda chwila. Dlatego nasz pracownik zbuduje aplikację, która będzie to zadanie wykonywać za niego i zaoszczędzi mu czasu i stresu, a sprzedawcom pozwoli na szybsze otrzymanie należnych im premii.

Do budowy narzędzia służącego do wyliczania miesięcznej premii sprzedawców użyjemy takich narzędzi jak tabela przestawna oraz Microsoft Query. Za pomocą Microsoft Query pobierzemy dane z bazy w interesującym nas układzie, a przy użyciu tabeli przestawnej zbudujemy zestawienie premii dla sprzedawców.

Widok 1 przedstawia budowę relacyjnej bazy accessowej Zamówienia.accdb, z której pobierane będą dane do raportu. Relacyjna baza danych jest zbudowana z jednej tabeli lub więcej tabel powiązanych ze sobą. Nasza baza zawiera pięć różnych tabel:

  1. Zamówienia – ogólne informacje o zamówieniu, takie jak numer i data zamówienia, nazwisko sprzedawcy, który przyjął zamówienie, oraz klienta, na którego został wystawiony dokument.
  2. Sprzedawcy – dokładne dane opisujące każdego ze sprzedawców.
  3. Klienci – spis klientów z ich danymi oraz przyporządkowaniem do jednej z pięciu grup.
  4. Szczegóły zamówień – dla każdego zamówienia przechowywana jest informacja oproduktach wchodzących w skład każdego dokumentu i ich ilości.
  5. Produkty – spis produktów sprzedawanych przez firmę, m.in. informacja o ich cenie.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.