Tabela przestawna w zarządzaniu jakością - jakie stwarza możliwości?
Tabela przestawna to bez wątpienia prosta funkcjonalność, która pozwala otrzymać szybko dokładne wizualizacje danych dotyczących różnych obszarów działania firmy. Korzystając z tej funkcji, użytkownik jest w stanie szybko wygenerować diagram Pareto, diagram przebiegu czy histogram, które swoje zastosowanie znajdą w zarządzaniu jakością.
Tabela przestawna to jedna z funkcji Excela, która umożliwia szybkie analizowanie zebranych danych.
Tabele przestawne stosuje się do formatowania danych i przedstawiania ich w inny sposób. Za pomocą tego narzędzia można również szybko zsumować lub zliczać dane w poszczególnych kategoriach, robić szybkie porównania, tworzyć niestandardowe i standardowe wykresy. Szczególnego znaczenia nabiera tabela przestawna w zarządzaniu jakością ze względu na to, że może uratować nawet kilka godzin tygodniowo przy analizowaniu danych.
Dobre dane to podstawa
Aby skutecznie używać tabel przestawnych potrzebujemy danych wejściowych. Tabela przestawna w zarządzaniu jakością, musi być poprzedzona dobrej jakości danymi wejściowymi. Czym są te dane? Może to być baza danych niezgodności z danego okresu lub też baza danych pomiaru danej charakterystyki produktu.
W przypadku bazy danych niezgodności, warto zaprojektować ją tak, aby każdy z rekordów odpowiadał przynajmniej na pytania 5W2H. Ułatwi nam to analizowanie danych za pomocą tabeli przestawnej. W tabeli 1 zaprezentowano przykład bazy danych.
W tabeli 1 znajdują się najważniejsze informacje o niezgodności: numer produktu, kto zgłosił problem, na której linii produkcyjnej, na której operacji, jaka była zmiana i który dzień, jak nazywa się produkt, jaki jest to rodzaj wady oraz ile sztuk jest niezgodnych.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 61% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.