Small multiples

Kłopot bogactwa może przysporzyć bólu głowy, choć niektórzy potrafią dobrze sobie z nim radzić. Gorzej, jeśli jest to bogactwo slajdów podczas prezentacji. Spotkałeś się z czymś takim? Byłeś uczestnikiem długiego spotkania, na którym kolejne, łudząco do siebie podobne slajdy przedstawiały okresowe wyniki twojej firmy? Na przykład dla poszczególnych obszarów, rynków czy produktów? Czułeś odrobinę satysfakcji, że to nie ty wywołałeś dyskomfort u słuchaczy przez porównywanie ze sobą informacji z kilkunastu albo i kilkudziesięciu wykresów umieszczonych na takiej samej liczbie slajdów? Po jakim czasie znaleźli oni te, na podstawie których mogli podjąć ważne decyzje? A może to ty byłeś sprawcą tego długiego seansu?

INFO_20_70.jpg

Równie zmęczeni mogą się poczuć odbiorcy zasobnych raportów przez samo przekładanie stron. Prawie tak samo jak osoby, które taki raport stworzyły, wkładając w niego mnóstwo swojej pracy.

Czy można, choć po części, uniknąć takiego nadmiaru? Rozwiązanie wymyślono już w XIX w., jednak przez dziesięciolecia nie było powszechnie używane ze względu na czasochłonność jego przygotowania. Mowa o tak zwanych small multiples, czyli małych wielokrotnościach (znanych też jako wykresy kratowe, siatkowe bądź panelowe). Pojawienie się narzędzi informatycznych, które znakomicie wspierały tworzenie różnego typu wykresów, wcale nie rozpowszechniło stosowania small multiples. Paradoksalnie szybciej można było zbudować dziesiątki pojedynczych wykresów. Kłopot wynikał między innymi z trudności ze skalowaniem, co jest fundamentalne dla małych wielokrotności, oraz z przejrzystości, ponieważ wizualizacje były naszpikowane zbędnymi elementami.

Dopiero niedawno rozwiązania BI poradziły sobie z pierwszym problemem. Wśród narzędzi, w których można już sprawnie korzystać ze small multiples, jest także Excel. Sprawnie, czyli szybko.

Aby zobaczyć, jak mogą wyglądać przejrzyste raporty zawierające małe wielokrotności, polecam zerknąć na stronę https://www.ibcs.com/resource/chart-template-13/, gdzie są dostępne przykłady wykorzystania small multiples w szablonie numer 13 Międzynarodowych Standardów Komunikacji Biznesowej IBCS® (International Business Communication Standards).

Korzystając z zasad IBCS®, łatwiej dobrać odpowiednie wizualizacje. Użyłem słowa „dobrać”, ponieważ najważniejsze jest, żebyś wiedział, co chcesz powiedzieć albo przekazać, jeśli nie będziesz miał okazji porozmawiać o swoim raporcie. Tym ważniejsza wtedy staje się jego szata graficzna. Small multiples pozwalają zagęścić informacje, nie zmieniając ich czytelności, a jednocześnie umożliwiają szersze spojrzenie na omawiane zagadnienie. Nie musisz ograniczać się tylko do wykresów kolumnowych czy liniowych jako elementów małych wielokrotności. Doskonale sprawdzają się również wykresy słupkowe i kaskadowe.

Kierując się chińskim przysłowiem „Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów”, ograniczę opis i przedstawię kilka przykładów raportów zawierających small multiples.

Załóżmy, że przygotowuję raport o planowanych KPI w firmie, która ma kilka oddziałów. Tymi KPI są EBITDA, przychody netto i koszty. Chcę także pokazać cztery ostatnie lata, żeby widoczny był trend. Pierwszy krok wizualizacji wygląda tak jak w Widoku 1.

Nie jest to jeszcze raport, nie są to także małe wielokrotności. Dlaczego nie pokazać tego na jednym wykresie, gdzie dla każdego roku będą trzy kolumny odpowiadające poszczególnym KPI, bądź dwie kolumny dla przychodów i kosztów, a EBITDA przedstawiona na wykresie liniowym.

Odpowiedzią jest raport prezentowany w Widoku 2, na którym pokazałem różnicę w wartościach bezwzględnych i względnych dla każdego KPI pomiędzy planem a wykonaniem ostatniego roku. Żeby uzasadnić użycie szarych i białych kolumn, przypomnę, że raport przygotowałem w 2019 r. Według standardów IBCS® szary kolor stosujemy do danych dotyczących poprzednich lat, a biały w rzeczywistości nie jest białym, ale brakiem wypełnienia i oznacza plan (w tym budżet, lecz nie prognozę). Nie wiem, czy przekonałem cię, że białe nie jest białe...

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 43% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.