Marża, narzut, koszty, zysk oraz obroty na przykładzie e-commerce
Bardzo często prowadząc firmę (może to być sklep internetowy oferujący dowolny rodzaj usług czy towarów, ale też każdy inny rodzaj działalności) stajemy przed pytaniem, czy nasza działalność jest opłacalna. Na takie pytanie odpowiadają również analitycy, pracownicy działów finansowych itp. W niniejszym artykule zobaczymy, jak obliczać niektóre wielkości wykorzystując Excela, tak aby nie tylko ocenić opłacalność danego biznesu, ale również zdecydować, ile towarów trzeba sprzedać, aby osiągnąć zakładany zysk (lub też ile towarów trzeba sprzedać, aby „wyjść na zero”).
Marża czy narzut
Wiele osób bardzo często myli te pojęcia, używając tych haseł wymiennie. Tymczasem nie są to wielkości identyczne.
Marża
Marża jest to stosunek zysku ze sprzedaży danego towaru do ceny sprzedaży, wyrażony w procentach. Można to zapisać w następujący sposób:
marża = (cena sprzedaży – koszt zakupu)/cena sprzedaży * 100%
Prowadząc sklep internetowy warto obliczać marżę dla poszczególnych towarów, aby wiedzieć, jak wygląda opłacalność sprzedaży dla każdego z nich. Możemy też dzięki temu łatwiej decydować o zmienianiu wysokości cen poszczególnych towarów.
Trzeba też wspomnieć o tym, że przy obliczaniu marży możemy ją liczyć na dwa sposoby:
- jako marżę netto,
- jako marżę brutto.
Marża netto jest związana z zyskiem netto oraz ogólną wartością sprzedaży w konkretnym badanym okresie. Natomiast marża brutto dotyczy tylko i wyłącznie kosztów bezpośrednio związanych ze sprzedażą poszczególnych towarów.
Jak obliczać marżę w praktyce?
Załóżmy, że mamy dane dotyczące kosztu zakupu oraz ceny sprzedaży poszczególnych towarów. Dane takie pokazane są na rysunku 1.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.