KPI w systemach ERP - studium przypadku na przykładzie SAP Business One
Kluczowe wskaźniki efektywności (key performance indicators, KPI) należą obecnie do najważniejszej grupy miar analitycznych, dzięki którym przedsiębiorstwo jest zdolne do bieżącego monitorowania postępów w zakresie osiągnięcia założonego celu. Możliwość ich konfiguracji na poziomie systemu ERP wydaje się jedną z największych przewag tego typu narzędzi.
Informatyzacja procesów biznesowych w organizacji przyniosła prawdziwą rewolucję w zakresie pomiaru kluczowych wskaźników analitycznych w obszarze finansów i rachunkowości oraz zarządzania i marketingu. Niemal nieograniczony dostęp do danych agregowanych w bazach danych systemów informatycznych spowodował zmianę paradygmatu podejścia do badania procesów w przedsiębiorstwie.
Integracja takich podsystemów, jak:
- system finansowo-księgowy,
- customer relationship management (CRM),
- system kadrowo-płacowy,
- magazyn i produkcja,
pozwoliła na budowę zarówno syntetycznych, jak i analitycznych wskaźników, które pozwalają na nowo spojrzeć na przebieg procesów biznesowych w organizacji, jak też pomiar skuteczności działań, które z nimi są związane.
Biorąc pod uwagę historyczną ewolucję podejścia do analizy zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwie, należy pamiętać, że cały proces budowy miar rozpoczął się od badania zjawisk w ujęciu historycznym (retrospektywnym). Jest to o tyle naturalne, że system rachunkowości i związany z nim mechanizm raportowania (wpływający również na procesy zarządcze) związane były nieodłącznie z procesami budowy informacji finansowej na potrzeby sprawozdawczości. Sytuacja ta zmieniła się w momencie pojawienia się (współczesnych) systemów klasy ERP, integrujących rozmaite podsystemy, które dość często funkcjonowały obok głównego rozwiązania informatycznego w danej organizacji1.
Systemy zintegrowane mają podstawową przewagę nad rozwiązaniami rozproszonymi – a jest nią wspólna – współdzielona – baza danych. Wszystkie dane generowane w systemie są zapisywane „w jednej przestrzeni”, co pozwala na ich późniejsze przetwarzanie na informacje. Umożliwia to budowanie dowolnie konfigurowalnych raportów. Niejednokrotnie takie rozwiązanie jest oferowane jako wtyczka do systemu ERP.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.