KPI w systemach ERP - studium przypadku na przykładzie SAP Business One

Kluczowe wskaźniki efektywności (key performance indicators, KPI) należą obecnie do najważniejszej grupy miar analitycznych, dzięki którym przedsiębiorstwo jest zdolne do bieżącego monitorowania postępów w zakresie osiągnięcia założonego celu. Możliwość ich konfiguracji na poziomie systemu ERP wydaje się jedną z największych przewag tego typu narzędzi.

INFO_32_65.jpg

Informatyzacja procesów biznesowych w organizacji przyniosła prawdziwą rewolucję w zakresie pomiaru kluczowych wskaźników analitycznych w obszarze finansów i rachunkowości oraz zarządzania i marketingu. Niemal nieograniczony dostęp do danych agregowanych w bazach danych systemów informatycznych spowodował zmianę paradygmatu podejścia do badania procesów w przedsiębiorstwie.

Integracja takich podsystemów, jak:

  • system finansowo-księgowy,
  • customer relationship management (CRM),
  • system kadrowo-płacowy,
  • magazyn i produkcja,

pozwoliła na budowę zarówno syntetycznych, jak i analitycznych wskaźników, które pozwalają na nowo spojrzeć na przebieg procesów biznesowych w organizacji, jak też pomiar skuteczności działań, które z nimi są związane.

Biorąc pod uwagę historyczną ewolucję podejścia do analizy zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwie, należy pamiętać, że cały proces budowy miar rozpoczął się od badania zjawisk w ujęciu historycznym (retrospektywnym). Jest to o tyle naturalne, że system rachunkowości i związany z nim mechanizm raportowania (wpływający również na procesy zarządcze) związane były nieodłącznie z procesami budowy informacji finansowej na potrzeby sprawozdawczości. Sytuacja ta zmieniła się w momencie pojawienia się (współczesnych) systemów klasy ERP, integrujących rozmaite podsystemy, które dość często funkcjonowały obok głównego rozwiązania informatycznego w danej organizacji1.

Systemy zintegrowane mają podstawową przewagę nad rozwiązaniami rozproszonymi – a jest nią wspólna – współdzielona – baza danych. Wszystkie dane generowane w systemie są zapisywane „w jednej przestrzeni”, co pozwala na ich późniejsze przetwarzanie na informacje. Umożliwia to budowanie dowolnie konfigurowalnych raportów. Niejednokrotnie takie rozwiązanie jest oferowane jako wtyczka do systemu ERP.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.