Jak zaprojektować system alokacji kosztów, który będzie dostarczał wartość dodaną do systemu informacji zarządczej?

Wpisując w popularnej wyszukiwarce internetowej hasło „alokacja kosztów”, możemy mieć 90-procentową pewność, że artykuł zacznie się od słów opisujących alokację kosztów jako proces identyfikowania i przypisywania kosztów usług niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej lub innego rodzaju podmiotu. W przeciwieństwie do oceny kosztów – alokacja jest mniej związana z faktyczną kwotą kosztu, a bardziej dotyczy alokacji lub przypisania kosztu do właściwej jednostki w organizacji. Z tej perspektywy alokację kosztów można postrzegać jako narzędzie, które pomaga efektywniej śledzić wszystkie koszty związane z bieżącą operacją, ponieważ każdy koszt jest powiązany z konkretnymi działami lub grupami działów w organizacji. Taka analiza z kolei prowadzi do możliwości weryfikacji procesu i dostarczenia wartości dodanej w zarządzaniu naszym przedsiębiorstwem. Żeby jednak tak się stało, całość musi być spójna, a system alokacji kosztów tak zaplanowany, by był zbieżny z celami organizacji.

info_28_39.jpg

Typy kosztów

Podstawową zasadą przy projektowaniu systemu alokacji kosztów jest, by koszty były alokowane we właściwy sposób, gdyż tylko wtedy organizacja jest w stanie prześledzić konkretne obiekty kosztów, które przynoszą zyski lub straty. Jeśli koszty są alokowane do niewłaściwych obiektów kosztów, organizacja może przypisywać zasoby do obiektów kosztów, które nie przynoszą oczekiwanych zysków. Istnieje kilka rodzajów kosztów, które organizacja musi zdefiniować przed przypisaniem kosztów do określonych obiektów kosztów. Obejmują one:

  • Koszty bezpośrednie

    Koszty, które można przypisać do konkretnego produktu lub usługi, a które nie muszą być przypisane do konkretnego przedmiotu kosztów. Dzieje się tak dlatego, że organizacja wie, jakie wydatki trafiają do poszczególnych działów, które generują zyski, oraz jakie koszty są ponoszone przy wytwarzaniu określonych produktów lub usług. Przykładami kosztów bezpośrednich mogą być towary handlowe, koszty obcych usług, materiały wykorzystywane do produkcji, wynagrodzenie bezpośrednie pracowników produkcyjnych, bez których organizacja nie byłaby w stanie wyprowadzić na rynek danego towaru. Na tej liście mogą się znaleźć także wszelkiego rodzaju usługi podwykonawców, nawet działalności niezwiązanych z branżą, koszt materiałów pomocniczych niezbędnych przy produkcji, a nawet maszyn lub urządzeń, z których korzystamy na co dzień.

  • Koszty pośrednie

    Koszty, które nie są bezpośrednio związane z konkretnym obiektem kosztów, takim jak funkcja, produkt lub dział. Są one potrzebne do zapewnienia właściwego funkcjonowania organizacji. Koszty są najpierw identyfikowane, łączone, a następnie alokowane do określonych obiektów kosztów w organizacji. Koszt pośredni to według przyjętej praktyki taki, który dotyczy wydatków związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale nie ma bezpośredniego wpływu na uzyskiwanie przez niego przychodu. Na tej płaszczyźnie możemy wymienić m.in.: leasing samochodowy, czynsz za biuro oraz opłaty za media, wszelkiego rodzaju najmy, dzierżawy, wynagrodzenia, obsługę biura rachunkowego, koszty szkoleń, ubezpieczeń, wyposażenia siedziby firmy, reklamy oraz promocji, paliwa, branżowych czasopism itp. Widzimy więc, że są to wydatki, jakie jako przedsiębiorcy i tak musimy ponieść, ale bardzo często bez nich również byliśmy w stanie prowadzić przedsiębiorstwo. Wielu ekspertów traktuje koszt pośredni jako swego rodzaju udogodnienie, a nie warunek konieczny przy zajmowaniu się tzw. core biznesem.

    Koszty pośrednie można podzielić na stałe i zmienne. Pierwsze to koszty stałe dla konkretnego produktu lub działu. Przykładem jest tutaj wynagrodzenie opiekuna projektu przypisanego do konkretnego działu. Drugą kategorią kosztów pośrednich są koszty zmienne, które zmieniają się wraz z poziomem produkcji i rosną lub maleją wraz ze zmianami poziomu produkcji.

    Różnica między kosztami bezpośrednimi a pośrednimi polega na ich charakterze oraz na tym, czy wywierają bezpośredni wpływ na powstanie przychodu. Jeśli natomiast chodzi o części wspólne, jedną z najważniejszych jest to, że niezależnie od tego, do jakiego konkretnie rodzaju przyporządkujemy dany koszt, będzie on mógł zostać wykorzystany przy optymalizacji podatkowej. Dla samego przedsiębiorcy i jego portfela nie ma więc różnicy, czy koszt jest pośredni, czy bezpośredni.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.