Jak usprawnić pracę w Excelu?
Rozpoczynając przygodę z arkuszem kalkulacyjnym Microsoft Excel, dostrzegamy, że program ten pozwala wykonywać wiele zadań zdecydowanie szybciej. Jednakże dopiero wraz z upływem czasu i wzrostem doświadczenia zauważamy, że jesteśmy w stanie jeszcze bardziej zoptymalizować naszą pracę, dzięki czemu wykonujemy ją szybciej i lepiej. To wszystko sprawia, że stajemy się ekspertami w swoim obszarze i możemy wyróżnić się na tle innych pracowników.
Aby sprostać wymogom obecnego tempa pracy i oczekiwaniom współpracowników, przełożonych czy klientów, staramy się wdrażać różnego rodzaju usprawnienia. Nierzadko wymaga to poszukiwań w zakresie nowych, lepszych, szybszych sposobów wykonywania tej samej pracy. Podobnie rzecz ma się z pracą w Excelu. Również tutaj użytkownik może doskonalić swój warsztat pracy, a co za tym idzie – realizować zadania w krótszym czasie, dostarczając wysokiej jakości efekty końcowe.
Już przy pierwszym kontakcie z arkuszem kalkulacyjnym Excel możemy zauważyć, że tę samą czynność możemy wykonać przynajmniej na dwa lub trzy sposoby. Na przykład utworzenie tabeli na podstawie zgromadzonych i zaznaczonych w arkuszu danych jesteśmy w stanie zrobić na trzy różne sposoby:
- klikając na karcie Narzędzia główne polecenie Formatuj jako tabelę znajdujące się w grupie Style,
- klikając na karcie Wstawianie w grupie Tabele polecenie Tabela,
- używając skrótu klawiaturowego Ctrl + T.
W efekcie powstaje tabela zawierająca wspomniane dane. Jak widać, każda z podanych metod prowadzi do osiągnięcia tego samego rezultatu, ale jak zwykle różnica tkwi w szczegółach. Na przykład ostatni sposób będzie najszybszy, ale wymaga zapamiętania skrótu klawiaturowego Ctrl + T. Oczywiście każdy użytkownik ma swoje preferencje i znajdą się zatwardziali zwolennicy korzystania z myszy. Osobiście stawiam na skróty klawiaturowe i do tego zawsze zachęcam studentów moich kursów.
Oszczędzamy czas, czyli wybieramy drogę na skróty
Korzystanie ze skrótów klawiaturowych w mojej opinii pozwala pracować płynniej, a co za tym idzie nie tracimy czasu na szukanie właściwego polecenia na wstążce Excela lub w menu kontekstowym. Dodatkowo, jeśli będziemy stosować skróty systematycznie, to przyspieszymy pracę i zaoszczędzimy czas – i to nie tylko w perspektywie dnia, ale i roku.
Jeżeli do tej pory pracowaliśmy w Excelu, wybierając polecenia za pomocą myszy, to przejście na korzystanie z kombinacji klawiszy może stanowić nie lada wyzwanie. Absolutnie nie należy się tego bać, a cały proces rozkładamy na kilka etapów, w ramach których poznajemy i systematycznie używamy 10 skrótów.
Na początek sugeruję zastąpienie 10 najczęściej używanych poleceń odpowiadającymi im skrótami klawiaturowymi. Kiedy pierwsza dziesiątka zostanie opanowana, możemy przystąpić do nauki kolejnych kombinacji klawiszy.
Ile skrótów należy zapamiętać do płynnej pracy w Excelu? To jest indywidualna kwestia, ale znajomość 30–50 skrótów w zupełności wystarczy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.