Interaktywne raporty – dostęp do informacji w dowolnym czasie i miejscu dla wszystkich pracowników organizacji
Kiedy rozmawiamy o idealnym raporcie, zazwyczaj jednym tchem wymieniamy takie jego cechy jak poprawność danych, na których się opiera, czytelność, przejrzystość czy łatwość interpretacji wyników. Obok tych absolutnych podstaw nie możemy oczywiście zapomnieć o tym, żeby raport był dostarczony na czas, w odpowiedniej formie do odpowiednich osób. Ilość danych, z jaką mamy na co dzień do czynienia powoduje, że budowanie raportów, które są później ręcznie wysyłane, przestaje być wystarczające, a coraz więcej procesów wymaga automatyzacji.
W tym artykule, na prostym przykładzie pokażę, jak taka dystrybucja raportów wygląda w Tableau Software, czyli w wyspecjalizowanym narzędziu Business Intelligence, służącym do analizy i wizualizacji danych oraz tworzenia interaktywnych raportów. Tableau jest niezależnym systemem, do którego możesz zaimportować dane zarówno z arkusza kalkulacyjnego, jak i z dowolnej bazy danych. Jeśli twój raport wymaga połączenia danych z kilku źródeł, to Tableau ci to również umożliwi, tak żebyście – zarówno ty, jak i twoi współpracownicy – mogli pracować na spójnych i jednolitych modelach danych.
Największą siłą Tableau w obrębie raportu jest interaktywna wizualizacja danych. Dzięki niej, patrząc z perspektywy arkusza kalkulacyjnego, można śmiało powiedzieć, że system otwiera drzwi do zupełnie nowego wymiaru prezentacji danych. Poza raportem zaś, jednym z kluczowych jego narzędzi jest Tableau Server, który między innymi oferuje szereg możliwości w zakresie udostępniania raportów w firmie. Nie będę się wdawał w szczegóły techniczne związane z samą aplikacją, postaram się raczej robić odniesienia tam, gdzie to będzie potrzebne.
Scenariusz
Wyobraźmy sobie scenariusz, w którym mamy trzy osoby: Sebastiana – developera, twórcę raportu i autora niniejszego artykułu, Annę, menedżera regionu centralnego, odbiorcę raportu i Jana, menedżera regionu południowego, odbiorcę raportu.
Jako developer dostałem zadanie przygotowania prostego raportu sprzedaży, w którym będzie można przeglądać sprzedaż dzienną, w wybranym miesiącu, w poszczególnych segmentach klientów. Dodatkowo należy pokazać podstawowe wskaźniki na tle kategorii produktów i umożliwić odbiorcy wybór miesiąca, za który chce dany raport przeglądać. Ostatnią i najistotniejszą rzeczą jest to, że informacje mają być podane indywidualnie każdemu menedżerowi tak, żeby nie widzieli wyników drugiej osoby. Podczas rozmowy z odbiorcami dowiedziałem się, że oboje logują się przez przeglądarkę internetową do galerii raportów Tableau, natomiast dla Anny, z racji tego, że dużo podróżuje, bardzo ważny jest dostęp do raportu z telefonu. Jan zaś nie rozstaje się z tabletem.
Raport, który przygotowałem w podstawowej formie przedstawia Rysunek 1.
Rysunek 1. Przykładowy raport sprzedaży zbudowany w Tableau. Źródło: Opracowanie własne.
Jeśli nie pracowałeś wcześniej w Tableau, możesz mieć wrażenie, że w raporcie brakuje wielu etykiet, a dane są przedstawione w bardzo ogólnym ujęciu. Musisz jednak wiedzieć, że raporty przygotowane w formie dashboardu w Tableau są interaktywne i po kliknięciu na poszczególne elementy wizualizacji, będziesz mógł zagłębić się w bardziej szczegółowe wyniki, tak jak na Rysunku 2.
Rysunek 2. Raport z włączonymi filtrami. Źródło: Opracowanie własne.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.