Dashboard kluczem do dobrych decyzji

Podejmowanie właściwych decyzji wymaga już nie tylko intuicji, ale także oparcia na danych. Umiejętne połączenie obu tych elementów zwiększa szansę na końcowy sukces. Tylko jak w gąszczu liczb dostrzec to, co najważniejsze?

Istnieje pewna staroindyjska przypowieść o ślepcach spotykających słonia pierwszy raz w życiu. Dotykają zwierzę po kolei, próbując je opisać. Pierwszy podszedł do zwierzęcia, dotknął jego masywnego boku i zakrzyknął: – Słoń jest niczym błotnisty mur! Drugi chwycił trąbę i orzekł: – Przeciwnie, słoń jest podobny do węża! Trzeci ślepiec, dotknąwszy kłów, powiedział: – Ależ nie, słoń jest ostry jak miecz! Czwarty ślepiec zbliżył się do słonia, chwycił go za ogon i powiedział: – Mylicie się, jest jak gruba lina! Wreszcie piąty, dotykając jego nogi, uznał: – Słoń przypomina marmurową kolumnę.

Choć to bardzo stara opowieść, aktualności jej przesłania – że choć wiele osób patrzy, nikt nie widzi całej prawdy – wszyscy doświadczamy na co dzień. Z jednej strony ile osób, tyle opinii, z drugiej zaś, próbując bazować na liczbach, danych i faktach, wiele osób tworzy własną wersję prawdy, zwłaszcza gdy w użyciu jest kilka źródeł danych. Na szczęście szefowi sprzedaży i wszystkim menedżerom przychodzi z pomocą dziedzina, którą wiele lat temu nazwano Business Intelligence, co dosłownie można przetłumaczyć jako „inteligencja biznesowa”. Ten skomplikowany termin warto przełożyć na praktyczną definicję – to dostarczanie właściwych informacji odpowiednim osobom, we właściwym czasie oraz formie, pomagających w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.

O co chodzi w świecie „BI”, czyli wszyscy jesteśmy analitykami

Kilkanaście ostatnich lat przyniosło wiele rozwiązań informatycznych, które dodają do swoich nazw „BI” lub zaliczane są do rozwiązań z tej półki. Jednak w biznesie nie chodzi o to, by kolekcjonować programy, ale żeby rozwiązywać problemy. A dopiero niedawno zrozumiano, że głównym klientem tych rozwiązań nie powinien być dział IT, ale każdy pracownik obszaru biznesowego, w szczególności zaś działy analiz pracujące na rzecz swoich menedżerów, w szczególności szefów sprzedaży. Wynika to z faktu, że właśnie te osoby szukają odpowiedzi na pytania własne i innych. Podsumowując wyścig technologiczny, najlepsze programy skupiły się wokół następujących zagadnień (patrz rys. 1):

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.