Bariery we wdrożeniu systemu informacji zarządczej w przedsiębiorstwie

Zarządzanie firmą to ciągłe podejmowanie decyzji. Dobre decyzje zależą od właściwego rozpoznania sytuacji, a jakość decyzji jest wprost proporcjonalna do jakości posiadanych informacji. Nie da się przecenić roli informacji zarządczej w efektywnym zarządzaniu biznesem. Według wielu specjalistów, MIS (Management Information System) powinien być standardowym narzędziem do zarządzania firmą, bez względu na jej wielkość czy branżę działalności. Jakie są korzyści i koszty związane z jego wdrożeniem? Czy uruchomienie jakiegokolwiek programu controllingowego oznacza posiadanie MIS w firmie?

MIS to nic innego jak skomputeryzowana baza informacji finansowych, skonstruowana w taki sposób, aby regularnie tworzyła raporty o aktualnym stanie operacji na każdym szczeblu firmy. Celem systemu jest przekazywanie rzetelnej opinii kierownikom na temat sytuacji wewnętrznej firmy. Menedżerowie mogą monitorować firmę jako całość. MIS zazwyczaj zawiera analizę porównawczą wyników rzeczywistych i zaplanowanych, a także wyników sprzed roku. System Informacji zarządczej w ten sposób mierzy postęp w stosunku do celów. System dostarcza raportów zachowując kilka wymienionych poniżej zasad:

  1. cykliczność – dostarczanie raportów musi być regularne, w ustalonych odstępach czasu (np. przedziały tygodniowe),
  2. syntetyczność – raporty MIS muszą dostarczać informację do menedżera o aktualnej kondycji firmy,
  3. odpowiedni stopień zaawansowania merytorycznego – wykorzystywane wskaźniki czy miary powinny być przejrzyste, aby menedżer miał jasny i szybki obraz na pryzmat firmy.

Systemy informacji zarządczej mogą różnić się od siebie, ale głównie skupiają się na czynnikach prowadzących do sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem. Typowymi źródłami narzędzi MIS są:

  1. budżety skupiające się na wyznaczaniu celów dla menedżerów, przewidywanych kosztach, raportach o odchyleniach czy porównaniu aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa z zatwierdzonym budżetem,
  2. pomiar wyników ośrodków odpowiedzialności,
  3. mierniki opłacalności produktów, ośrodków zysku i rynków, umożliwiające wskazanie gdzie i w jaki sposób przedsiębiorstwo osiąga zyski,
  4. mierniki wyników przedsiębiorstwa w działalności operacyjnej, jak np. obroty, okres przetwarzania, czas reakcji, określające zmienne inne niż finansowe,
  5. dane pokazujące stopień zadowolenia klientów z jakości produktów i usług, liczba stałych klientów, liczba powtarzających się zakupów, reklamacje.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.