KPI w detalu. Jak nie zginąć w gąszczu wskaźników?
Każda firma, której zależy na monitorowaniu i szybkiej reakcji na odchylenia od założeń, w mniej lub bardziej profesjonalny sposób pracuje z KPI. Podobnie jest w branży Retail, w której powiedzenie „retail is detail” wydaje się fundamentalne, a efektem jest mnogość mierników. Jakie mierniki się najważniejsze? Jak odpowiednio podejść do ich definiowania?
KPI (Key Performance Indicators) to mierniki finansowe i niefinansowe, które służą do pomiaru stopnia realizacji celów przyjętych przez organizację. To właśnie KPI dostarczają nam informacji, gdzie jesteśmy i jak daleko od ustawionego celu się znajdujemy. Definiuje i kalibruje się je po to, by móc monitorować i odpowiednio szybko wprowadzać działania naprawcze zorientowane na konkretne perspektywy dla organizacji.
Wspomniane wyżej perspektywy są ściśle związane ze strategią firmy. Zależność tę można w uproszczony sposób przedstawić jak poniżej na Rysunku 1.
Przedsiębiorstwa, które proces definiowania strategii dla organizacji mają już za sobą, często w długoterminowej perspektywie podejmują decyzję o wdrożeniu Zrównoważonej Karty Wyników (BSC, Balanced Scorecard). Wymaga to od organizacji zdefiniowania zadań, które muszą zostać podjęte z uwzględnieniem czterech perspektyw (finansowej, klientów, procesów wewnętrznych oraz wzrostu i uczenia się). Tak zdefiniowane perspektywy można przenieść do arkusza BSC i uzupełnić je o mierniki i wielkości (KPI).
Biznesowa praktyka pokazuje, że nie tylko firmy wdrażające BSC podejmują trud definiowania KPI.
Każda firma, której zależy na monitorowaniu i szybkiej reakcji na odchylenia od założeń, w mniej lub bardziej profesjonalny sposób pracuje z KPI. Podobnie jest w branży Retail, w której powiedzenie „retail is detail” wydaje się fundamentalne, a efektem jest mnogość mierników.
Jakie są zatem główne cele implementacji KPI? Wydaje się, że można pokusić się o przedstawienie poniższego katalogu:
- Monitorowanie wdrożenia BSC.
- Dostarczenie miar dla obszarów zdefiniowanych przez controlling operacyjny (biznesowy) i finansowy.
- Ocena stopnia realizacji celów krótko- i długoterminowych założonych dla organizacji.
- Zapewnienie mierzalnych wskaźników, które staną się bazą dla oceny pracowników oraz istotnymi składowymi systemu premiowego.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.