KPI w detalu. Jak nie zginąć w gąszczu wskaźników?

Każda firma, której zależy na monitorowaniu i szybkiej reakcji na odchylenia od założeń, w mniej lub bardziej profesjonalny sposób pracuje z KPI. Podobnie jest w branży Retail, w której powiedzenie „retail is detail” wydaje się fundamentalne, a efektem jest mnogość mierników. Jakie mierniki się najważniejsze? Jak odpowiednio podejść do ich definiowania?

CiRZ_240_37.jpg

KPI (Key Performance Indicators) to mierniki finansowe i niefinansowe, które służą do pomiaru stopnia realizacji celów przyjętych przez organizację. To właśnie KPI dostarczają nam informacji, gdzie jesteśmy i jak daleko od ustawionego celu się znajdujemy. Definiuje i kalibruje się je po to, by móc monitorować i odpowiednio szybko wprowadzać działania naprawcze zorientowane na konkretne perspektywy dla organizacji.

Wspomniane wyżej perspektywy są ściśle związane ze strategią firmy. Zależność tę można w uproszczony sposób przedstawić jak poniżej na Rysunku 1.

Przedsiębiorstwa, które proces definiowania strategii dla organizacji mają już za sobą, często w długoterminowej perspektywie podejmują decyzję o wdrożeniu Zrównoważonej Karty Wyników (BSC, Balanced Scorecard). Wymaga to od organizacji zdefiniowania zadań, które muszą zostać podjęte z uwzględnieniem czterech perspektyw (finansowej, klientów, procesów wewnętrznych oraz wzrostu i uczenia się). Tak zdefiniowane perspektywy można przenieść do arkusza BSC i uzupełnić je o mierniki i wielkości (KPI).

Biznesowa praktyka pokazuje, że nie tylko firmy wdrażające BSC podejmują trud definiowania KPI.

Każda firma, której zależy na monitorowaniu i szybkiej reakcji na odchylenia od założeń, w mniej lub bardziej profesjonalny sposób pracuje z KPI. Podobnie jest w branży Retail, w której powiedzenie „retail is detail” wydaje się fundamentalne, a efektem jest mnogość mierników.

Jakie są zatem główne cele implementacji KPI? Wydaje się, że można pokusić się o przedstawienie poniższego katalogu:

  • Monitorowanie wdrożenia BSC.
  • Dostarczenie miar dla obszarów zdefiniowanych przez controlling operacyjny (biznesowy) i finansowy.
  • Ocena stopnia realizacji celów krótko- i długoterminowych założonych dla organizacji.
  • Zapewnienie mierzalnych wskaźników, które staną się bazą dla oceny pracowników oraz istotnymi składowymi systemu premiowego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.