KPI a system zarządzania przez cele
Pisanie o wskaźnikach KPI (ang. Key Performance Indicators, kluczowe wskaźniki efektywności) należy poprzedzić kilkoma definicjami, gdyż rozrzut postrzegania tej formy śledzenia stanu organizacji jest dość duży.
Popularne (i nienaukowe) źródło mówi1:
- Kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators, KPI): finansowe i niefinansowe wskaźniki stosowane jako mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów organizacji.
- KPI wspierają osiąganie przez firmę jej celów operacyjnych i strategicznych.
- Mają one duże znaczenie dla budowania zorientowanej na wyniki kultury organizacyjnej, gdyż stanowią dla pracowników źródło obiektywnej informacji zwrotnej o wykonywanej przez nich pracy, kosztach oraz jakości.
- KPI są także narzędziem kontroli menedżerskiej, pozwalają szybko podejmować decyzje, planować i nadawać priorytety działaniom oraz reagować na pojawiające się problemy.
- Wspierają również procesy ciągłego doskonalenia i efektywne wykorzystywanie posiadanych przez organizację zasobów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.