Activity Based Costing jako metoda alokacji kosztów produktu
Activity Based Costing, znana jako metoda ABC (rachunek kosztów działań), stanowi w rachunkowości zarządczej bardzo pożyteczne narzędzie służące do alokacji kosztów pośrednich do kosztów wytworzenia produktów. W tradycyjnym rachunku kosztów jedynie koszty produkcji są przypisane bezpośrednio produktom. Koszty sprzedaży oraz koszty administracyjne są traktowane jako koszty okresu – zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Niemniej również koszty niebezpośrednio produkcyjne, jak np. prowizje sprzedawców, koszty wysyłki, koszty gwarancji, mogą stanowić część kosztów produkcji, sprzedaży, dystrybucji i być przyporządkowane do indywidualnych produktów. Ułatwia to kontrolę wewnętrzną produkcji oraz pomaga w ustaleniu ceny sprzedaży.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 93% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.