Kontraktor czy pracownik na umowę o pracę?

Ustawodawca polski przewidział szereg umów, z których mogą korzystać pracodawcy. Dotychczas najbardziej pożądaną wśród potencjalnych pracowników jest umowa o pracę. Jednak coraz bardziej popularnym staje się kontrakt. Czym jest? Która z tych umów jest bardziej korzystna? W niniejszym artykule porównane będą umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło oraz kontrakt. Skupmy się głównie na porównaniu umowy o pracę i umowy opartej na zasadzie kontraktu, opisując korzystne i negatywne strony obydwu umów dla pracownika oraz pracodawcy.

project-management2-xs.jpg

W aspekcie informacji docierających ze źródeł najbardziej poczytnych mediów umowy cywilnoprawne są niekorzystnie postrzegane przez pracowników i określane jako tzw. umowy śmieciowe. Jednak nieliczna grupa pracodawców jest skora do zaoferowania umowy o pracę – często ma to związek z charakterem wykonywanej pracy. Umowa o pracę łączy się z koniecznością poniesienia wysokich kosztów, które musi uregulować pracodawca i po części również pracownik. Liczna grupa zawodów w szczególności narażonych na duże ryzyko ewentualnych wypadków przy pracy, nie pozostawia sobie wyboru i wymusza zawieranie tradycyjnych umów o pracę. Dotychczas umowy oparte na nieskodyfikowanych zasadach kontraktu, były domeną stanowisk menedżerskich – w chwili obecnej zdobywają coraz większą popularność wśród pracowników nie tylko kadry zarządzającej, ale również specjalistycznej, w szczególności w branżach IT, budowlanych, naftowo-gazowych, energetycznych i szeroko rozumianego przemysłu. Forma kontraktu jest dużo popularniejszą formą zatrudnienia stosowaną przez zagraniczne firmy, działające na swoim rodzimym rynku i w Polsce, o czym część naszych rodaków zaczyna się coraz częściej przekonywać. Czy to oznacza próby ominięcia płacenia wyższych podatków i działania na niekorzyść swoich pracowników? Nie zawsze, a nasze polskie negatywne nastawienie do zawierania umów z pracodawcą innych niż umowa o pracę ma swoją podstawę w powszechnym stosowaniu tzw. umów śmieciowych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.