Jak zarządzać finansami firmy, żeby być o krok przed konkurencją
Wywiad z HONORATĄ ULATOWSKĄ, kierownikiem sekcji controllingu w Robert Bosch Sp. z o.o.
Koncern Bosch to największy na świecie producent części motoryzacyjnych. Budowanie silnej marki jest wyzwaniem, które na co dzień muszą wspierać wszystkie działy przedsiębiorstwa. Jaka jest rola działu finansowego w budowaniu przewagi konkurencyjnej? Jak wspiera całą organizację w tym obszarze?
Zarówno operacyjne, jak i strategiczne decyzje są podejmowane głównie na podstawie danych finansowych. Wysokie kompetencje analityczne i komunikacyjne controllerów oraz rzetelne informacje wzbogacone rekomendacją to klucz do podejmowania trafnych decyzji, a więc do sukcesu. Dział finansowy musi myśleć z wyprzedzeniem, określać szanse i ryzyka, zapewniając tym samym stabilny rozwój firmy.
Przedsiębiorstwa muszą dzisiaj szybko adaptować się do zmian w otoczeniu. Czy dotyczy to również działu finansowego?
Jak najbardziej. Wszyscy musimy reagować na zmiany, działy finansowe również. Dotyczy to wielu aspektów, np. zmian strukturalnych w przedsiębiorstwie, wprowadzania nowych modeli kalkulacji, uwzględniania nowych zmiennych w kalkulacjach, implementacji nowych narzędzi, które ułatwią i zwiększą efektywność pracy.
Czy w Pani opinii finansista ma duży wpływ na decyzje strategiczne w firmie?
To chyba pytanie retoryczne. Inwestycje w nowe produkty, zdobywanie nowych rynków zbytu, zwiększanie udziałów w rynku – takie decyzje nie zostaną podjęte, jeśli nie będą poparte analizą finansową. W ostatnich latach rola controllera finansowego jako partnera biznesowego dla kadry kierowniczej znacznie wzrosła. Wiele dyskusji na ten temat prowadziliśmy również w ramach spotkań Stowarzyszenia ICV.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.