Zastosowanie wykresu kaskadowego do pokazania odchyleń na wartości sprzedaży poszczególnych usług
Wartość sprzedaży stanowi jedną z najważniejszych wielkości analizowanych w przedsiębiorstwach. Śledzenie trendu przychodów czy wolumenów jest zadaniem priorytetowym. Zarówno dynamiczny wzrost, jak i spadek wspomnianych wielkości stanowi dla firmy ważną informację, zwłaszcza w sytuacji, gdy zmieniają się polityka sprzedaży, współczesne trendy i gusta potencjalnych klientów. Wartość odchyleń można łatwo zaprezentować za pomocą wykresu kaskadowego. Informacje, które mamy, to dopiero pierwszy krok do sukcesu. Ważniejsze stają się analiza oraz umiejętna prezentacja, które mogą przyczynić się do podjęcia właściwych decyzji w odpowiednim momencie.
Mamy zbiór danych w Excelu (Rysunek 1) dotyczący sprzedaży naszych głównych usług w 2017 r. Na jego podstawie będziemy mogli sporządzić odpowiednie wykresy.
W przedsiębiorstwach na początku nowego roku często pojawia się pytanie, które z usług przyniosły w danym roku najwyższy przychód. Wizualizacja takich wartości może zostać przedstawiona na wykresie pierścieniowym. Aby go stworzyć, potrzebna będzie nam tabela przejściowa, która będzie zawierała wartość przychodu w podziale na usługi. Wykres pierścieniowy możemy stworzyć, bazując na tabeli przestawnej. Wybieramy odpowiedni układ tabeli (do osi kategorii dodajemy nazwę usługi, a do pola wartości sprzedaż za 2017 r.). Następnie na karcie Wstawianie wybieramy odpowiedni wykres (Rysunek 2).
W ten sposób otrzymaliśmy prosty wykres pierścieniowy. Naszym zadaniem będzie odpowiednie sformatowanie jego obszaru. Rozpoczniemy od zmiany tytułu wykresu, następnie ukrywamy przyciski pól oraz w ustawieniach etykiet wybieramy opcję Wartość oraz Wartość procentowa. W wyniku tych przekształceń otrzymujemy wykres, który stanowi podsumowanie sprzedaży za 2017 r.
Na podstawie wykresu można wywnioskować, że główny udział w wartości sprzedaży miała usługa 3, bo ponad 46%, usługa numer 2 ponad 32% sprzedaży, a pozostałe 22% wartości można przypisać do usługi 1. Wykres pierścieniowy przydaje się zatem w sytuacji, gdy potrzebujemy przedstawić udział danej wartości w sumie ogółem. Osoby zarządzające dążą do poznania dynamiki sprzedaży w określonym przedziale czasowym, ponieważ ta wielkość pozwala na właściwe rozpoznanie tendencji. Poznanie kierunku zmian jest na tyle istotne, że pozwala w określonym momencie podjąć odpowiednie kroki, gdy nie jest jeszcze za późno na zmiany.
Wizualizację dynamiki najprościej jest przedstawić za pomocą wykresu kaskadowego.
Sporządzanie tego wykresu rozpoczniemy od stworzenia tabeli przestawnej, która ułatwi nam przygotowanie wartości odchyleń w poszczególnych miesiącach. W tym celu w polu wartości tabeli przestawnej umieścimy Sumę z Wartość sprzedaży, w polu wierszy Rok i Miesiąc oraz w polu kolumn Nazwa usługi. Dodatkowo poprzez opcję Ustawienia pola wartości, Format liczby ustawimy format na księgowy. Otrzymujemy w ten sposób prostą tabelę (Rysunek 4).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.