Współpraca dyrektora finansowego (CFO) i dyrektora IT (CIO) w erze cyfryzacji i digitalizacji
W biznesie bardzo istotna jest elastyczność. Żyjemy w dynamicznym świecie, pełnym innowacji, technologii i ewoluujących potrzeb klientów. Firmy, które nie potrafią dostosowywać się do następujących zmian, zostają daleko w tyle za konkurencją. W odpowiedzi na nowe wyzwania i sytuację rynkową zmieniają się również role kierownicze i relacje między wewnętrznymi działami. Wymaga to nowego podejścia do podziału pracy i zarządzania procesami.
Jednym z istotniejszych wyzwań, jakie czekają obecnie firmy, jest przeniesienie systemów biznesowych do chmury, nauczenie się korzystania z niej i – co najważniejsze – zbudowanie do niej zaufania. Co to oznacza dla firm? Nie tylko zmianę sposobu korzystania z usług w obrębie systemu biznesowego, ale także zmianę planowania budżetu. Ma to zatem niezwykle istotny wpływ na stanowiska dyrektora finansowego i dyrektora IT oraz na ich współpracę. Aby efektywnie wdrożyć zmiany w firmie i przystosować się do postępu technologicznego, CFO i CIO muszą postawić na ścisłą współpracę w celu podniesienia wydajności działań oraz szybkości podejmowanych decyzji.
Status quo
Jeszcze dekadę temu CFO skupiał się jedynie na sprawozdawczości finansowej, obowiązkach skarbowych czy strukturze kapitałowej. Dział IT był natomiast odpowiedzialny za instalację, monitorowanie i konserwację całego oprogramowania biznesowego.
Nie było tutaj mowy o podnoszeniu efektywności firmy dzięki współpracy tych działów albo prowadzeniu wspólnych projektów. Śmiało można napisać, że relacje między działami były wręcz napięte, ponieważ każda ze stron miała odrębne KPI, które były dla niej najważniejsze. Ciężko więc było o nić porozumienia i znalezienie wspólnego mianownika, by podejmować inicjatywy zespołowe. Taki stan rzeczy trwał do momentu pojawienia się intensywnej cyfryzacji i digitalizacji, kiedy w świecie biznesu zaczęła rosnąć popularność migracji do technologii cloud. Taka sytuacja oznacza tylko jedno – konieczność określenia na nowo ról CFO i CIO oraz zakresu ich współpracy.
Cyfryzacja i digitalizacja poprzez cloud – czym tak naprawdę jest i dlaczego jest tak istotna
Trudno podać jednoznaczną definicję cyfryzacji. Słowo to używane jest w wielu różnych znaczeniach. Według Ministerstwa Cyfryzacji w Programie Polska Cyfrowa możemy wydzielić dla niej trzy obszary: „pierwszy to szerokopasmowa infrastruktura umożliwiająca dostęp do szybkiego internetu, drugi stanowią przedsięwzięcia, dzięki którym zwiększa się pula usług publicznych dostępnych drogą elektroniczną, z kolei trzeci obszar to projekty zachęcające ludzi do korzystania z internetu i zwiększające ich cyfrowe kompetencje”1.
Według Europejskiego Kongresu Cyfrowego w raporcie „Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa” cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa jest jedną z najbardziej dynamicznych zmian naszych czasów, która otwiera nowe możliwości w tworzeniu modeli biznesowych, a zarazem niesie ze sobą niepewność oraz różnego rodzaju zagrożenia, związane m.in. ze społecznymi skutkami automatyzacji procesów wytwórczych czy szeroko rozumianym bezpieczeństwem. Cyfryzacja jako ciągły proces konwergencji rzeczywistego i wirtualnego świata staje się głównym motorem innowacji i zmian w większości sektorów gospodarki.
Kluczowymi czynnikami napędzającymi rozwój gospodarki cyfrowej są obecnie:
- internet rzeczy (ang. internet of things – IoT) oraz internet wszechrzeczy (ang. internet of everything – IoE),
- wszechobecna łączność (ang. hyperconnectivity),
- aplikacje i usługi oparte na chmurze obliczeniowej (ang. cloud computing),
- analityka dużych zbiorów danych (ang. big data analytics – BDA) oraz duże dane działające jako usługa (ang. big data as a service – BDaaS),
- automatyzacja (ang. automation) oraz robotyzacja (ang. robotisation),
- wielokanałowe (ang. multichannel) oraz wszechkanałowe (ang. omnichannel) modele dystrybucji produktów i usług
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.