Wizualizacja oceny jakości rozmów za pomocą wykresu mozaikowego
To, że przedsiębiorstwa mają własne strony internetowe jest w obecnych czasach standardem. Współczesny klient to przede wszystkim osoba mająca dostęp do Internetu, który jest bazą wszelakich informacji. Wykorzystywanie tego źródła kontaktu z klientem sprawia, że firmy często zainteresowane są badaniem poziomu satysfakcji z prowadzonej obsługi.
Naszym zadaniem będzie stworzenie wykresu na podstawie zestawionych w Excelu danych (Rysunek 1), który będzie prezentował ocenę jakości obsługi klientów.
Na podstawie zebranych w Excelu danych stworzymy tabelę przestawną w osobnym arkuszu.
W obszarze „wiersze” umieścimy staż klienta oraz ważność klienta. Ważność klienta jest ustalana zgodnie z założeniami firmy i zależy od stażu klienta. Układ pól tabeli przestawnej prezentuje Rysunek 2.
Do obszaru Kolumny dodamy pole Ocena rozmowy, a do obszaru Wartości wrzucimy sumę z oceny rozmowy.
Po zastosowaniu wcześniej opisanej procedury otrzymujemy w tabeli wartość sumy wszystkich ocen. Chcieliśmy jednak otrzymać udział procentowy wystawionych ocen w podziale na staż klienta. W obszarze wartości wybieramy Ustawienia pola wartości, następnie przechodzimy do zakładki Pokazywanie wartości jako i znajdujemy w liście Pokaż wartości jako % sumy wiersza.
Po wykonaniu opisanych czynności otrzymujemy tabelę przestawną z odpowiednimi wartościami. Aby stworzyć wykres mozaikowy, musimy przygotować dane wsadowe poprzez stworzenie tabeli przejściowej. W pierwszej kolejności pod naszą tabelą przestawną tworzymy wiersz z opisem udzielanych ocen przez klientów od
1 do 5 (w tym 1 – słaba jakość obsługi, 5 – wysoka jakość obsługi). W następnym wierszu wprowadzimy wartość 0% pod każdą oceną oraz utworzymy kolumnę Ważność klientów ze względu na staż. Po dodaniu wartości zero wprowadzamy kolejno trzy następne wiersze. Wstawimy w nich identyczne wartości dla klienta ze stażem 0–1. Z kolei w kolumnie Ważność B rozmieścimy odpowiednie przedziały wartości, tak aby powstała nam tabela jak na Rysunku 4.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 54% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.