Więcej niż chmura e-commerce. Czym jest cloud-native, serverless i pay-as-you-go?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak ogromny wpływ na działanie e-commerce mają najnowsze technologie i jak bardzo zmieniają się nasze oczekiwania wobec produktów cyfrowych. Chcemy, aby nasze systemy były niezawodne i dostępne zawsze i wszędzie, dobrze skalowalne, a przy tym przystępne cenowo. Z pomocą przychodzą systemy cloud-native bazujące na modelu serverless. Coraz częściej możemy płacić w modelu pay-as-you-go. Co oznaczają te pojęcia? Czy e-commerce jest gotowy na takie zmiany? Jakie możemy odnieść korzyści i czy ten stosunkowo nowy typ systemów jest dla każdego?

INFO_30_20.jpg

Automatyzacja, integracja procesów, chmura obliczeniowa – czy idąc głębiej: metodologia DevOps oraz architektura mikroserwisów – to tylko nieliczne z trendów technologicznych, które obecnie kształtują zawrotne tempo rozwoju oprogramowania, niezależnie od jego przeznaczenia. Często jest i tak, że potrzeby w zakresie rozwoju oprogramowania napotykają na ograniczenia związane z infrastrukturą i mocami obliczeniowymi. Rozwój chmury pokazuje, że na tego typu problemy istnieje rozwiązanie, a dostęp do infrastruktury nie musi być przeszkodą. Co więcej, na korzyść chmury przemawia to, że dobrze zaplanowana i wdrożona usługa nie musi na początek wymagać dużych nakładów kapitałowych. A gdy do tego jeszcze system daje możliwość korzystania tylko z tego, z czego chcemy korzystać i płacenia za to, z czego finalnie skorzystaliśmy...

Gdy klasyczna chmura to za mało

Chmura przyzwyczaiła nas do elastyczności i tego, że rozwiązania chmurowe są dobrze i łatwo skalowalne. Ale w klasycznym ujęciu, model chmurowy cały czas wymaga od nas zarządzania serwerami i instalowania na nich oprogramowania. Z pomocą przychodzą tutaj rozwiązania typu serverless, które są takim przykładem oprogramowania cloud-native, dla którego oprogramowanie buduje się od samego początku na bazie małych usług, mikrofunkcji, z których każda skaluje się osobno. W tym przypadku nie płaci się za użycie całego oprogramowania, a za każdą poszczególną funkcję, usługę, która została wykorzystana. W słowniczku wyjaśniam znaczenie najważniejszych pojęć, o których już teraz zaczyna być głośno w kontekście najnowszych trendów i aktualnych potrzeb użytkowników systemów informatycznych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.