Analizy self-service vs. raportowanie

Dzisiejsze czasy wymagają tego, aby z jednej strony trzymać się obranego kursu (i tu potrzebne są raporty, które pokazują, jak nam idzie „w tym co ważne”), a z drugiej strony nieustannie obserwować, co się dzieje w firmie i w otoczeniu („co się dzieje”). Może są jakieś sygnały, często bardzo słabe na początku, które mogą skierować nas na zupełnie inną ścieżkę niż ta, którą przyjęliśmy.
INFO_14_36.jpg

Wyobraźmy sobie, że naszym celem jest dotrzeć np. do Gdańska z Wrocławia w czasie 6 godzin. Wybraliśmy konkretny scenariusz, czyli jedziemy drogą szybkiego ruchu i autostradą przez Łódź. Planujemy jeden przystanek na obiad, określamy dwa punkty kontrolne – okolice Łodzi i wyznaczone miejsce na obiad. Wystarczą nam dwa raporty w tych miejscach – „jaki mamy czas” i „czy dotrzemy na miejsce zgodnie z założeniami”. Raporty te muszą być zrozumiałe i identycznie interpretowane przez wszystkich interesariuszy, czyli osoby jadące w samochodzie, być może kogoś, kto na nas czeka w Gdańsku. Zawierają informacje, czy „idziemy wg planu”, a jeśli coś się wydarzyło, to rekomendacje, co zrobić, aby dotrzeć na czas.

Autostrady wnoszą bezdyskusyjną korzyść dla wszystkich poruszających się takimi trasami samochodem. Pamiętajmy natomiast, że żyjemy w czasach, gdy dookoła wszyscy pędzą, co stanowi duże zagrożenie. Jeżeli na takiej drodze dojdzie do wypadku, to niestety często jesteśmy zablokowani, bez możliwości znalezienia alternatywnej drogi, która doprowadzi nas na czas do celu. No, chyba że... korzystamy z nawigacji i jesteśmy na bieżąco informowani o tym, co się dzieje na trasie, jakie są zagrożenia, jakie inne możliwości itp. Mimo że znamy drogę do celu, to warto na takich drogach korzystać z urządzeń, które pokażą nam między innymi, że za 200 km będziemy mieć przeszkodę, bo doszło do wypadku, a także rekomendacje objazdów. Przenosząc to na grunt biznesu – warto korzystać z analiz self-service, które mogą pokazać nam „co się dzieje” i pomóc w wyborze scenariusza działań.

Świat VUCA

Volatile (zmienny), Uncertain (niepewny), Complex (złożony), Ambiguous (niejednoznaczny). Dzisiejszą sytuację biznesową (często nazywaną światem VUCA) bardzo ciekawie ilustruje Mike Rother w książce „Toyota Kata”. Autor pisze m.in.: „Są prawdopodobnie trzy rzeczy, które możemy lub potrzebujemy wiedzieć z całą pewnością: gdzie jesteśmy, gdzie chcemy być i za pomocą jakich środków mamy przemieścić się stąd tam. Reszta musi pozostać niejako niejasna lub niepewna, bo nie możemy przecież zajrzeć w przyszłość! (...). Jeżeli ktoś twierdzi, że jest pewien kroków, które powinny zostać wprowadzone, by osiągnąć założony cel, powinno nam się zapalić natychmiast czerwone światełko. Niepewność jest normalna”.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.