Fuzje i przejęcia w czasach COVID-19 – strona sprzedająca

Zgodnie z Raportem M&A Index Poland, przygotowywanym co kwartał przez firmę doradczą Navigator Capital oraz firmę FORDATA¹, w pierwszym półroczu 2020 r. przeprowadzono 107 transakcji fuzji i przejęć. 55 transakcji miało miejsce w pierwszym półroczu, zaś tylko 3 mniej w drugim. Póki co nie widać, by okres pandemii przełożył się na wyprzedaże na rynku, a zdecydowana większość transakcji realizuje strategie krótkoterminowe.

CiRZ_9_16.jpg

Doradcy zauważają, że „choć zainteresowanie tematem restrukturyzacji i przejmowaniem zagrożonych aktywów wzrosło w ciągu ostatnich trzech miesięcy, firmy nie decydowały się na sprzedaż w obliczu kryzysu w stopniu wskazującym na trend”.

Można zatem zaryzykować postawienie pytania: Kiedy należy sprzedać firmę? Jak wybrać odpowiedni moment?

W tym artykule zostanie przedstawionych kilka inspiracji dla sprzedających, natomiast warto pamiętać, że istotną kwestią jest poznanie motywów i schematu działania drugiej strony transakcji, tj. naszego inwestora. Kiedy takowe firmy decydują się na proces przejmowania? Otóż główne determinanty to:

Proces przejęcia jest szybszy niż budowanie silnej firmy. Analizie wystarczy poddać: czas potrzebny na wprowadzenie produktu na rynek, dotarcie z ofertą do klientów. Dobrym wskazaniem takich motywów będą branże Media/IT/Telecom, gdzie liczba transakcji fuzji i przejęć w tym roku oscyluje wokół 19% ogółu transakcji na rynku.

  • Przejęcie jest bardziej efektywne kosztowo niż tworzenie od zera nowych linii produktów czy kanałów dystrybucji.
  • Proces fuzji czy przejęć umożliwia wprowadzenie produktów na nowe rynki geograficzne.
  • Przejęcie gwarantuje pozyskanie know-how w obszarach funkcji wsparcia, takich jak finanse, administracja, HR czy Procurement.
  • Inwestor liczy na uzyskanie synergii oraz skrupulatnie kalkuluje „wartość synergii”, czyli wielkość własnych korzyści po przyłączeniu docelowej firmy. Wartość synergii jest odzwierciedlona w cenie rynkowej akcji przejmującego, a nie przejmowanego. Oczywiście, im wyższa wartość synergii, tym wyższą cenę można zapłacić za przejmowaną firmę. Ta nadwyżka jest nazywana premią i niewskazane jest, by była wyższa niż skalkulowana wartość synergii.

Sprzedający powinien być świadomy efektu synergii, czy też źródeł tejże synergii, na które liczy inwestor. Celem jej rozważenia warto przyjrzeć się typowym źródłom efektu synergii.

Inwestorzy kalkulujący efekt synergii w obszarze kosztów liczą zazwyczaj na uzyskanie optymalnych rezultatów poprzez np. likwidację dublujących się stanowisk, obiektów produkcyjnych, wyposażenia, IT czy innych nieuzasadnionych kosztów. Największe oszczędności są możliwe do osiągnięcia, kiedy przejęcie dotyczy tej samej branży.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.