Wykorzystanie MS Excel w analizach marketingowych
Rozważając problematykę analiz marketingowych, pierwszym skojarzeniem, które przychodzi na myśl, jest odpowiednia analiza i prezentacja złożonych danych rynkowych, umożliwiająca dokonanie oceny pozycji rynkowej danego przedsiębiorstwa i potencjału dalszego rozwoju. W aspekcie możliwości wykorzystania narzędzi MS Office, typowym rozwiązaniem wspierającym analizę i prezentację takich danych będzie tabela przestawna – pivot.
Tabele przestawne są jednym z kluczowych rozwiązań pozwalającym na analizę danych. Dzięki nim możemy przetwarzać dane zgromadzone w arkuszach MS Excel oraz bezpośrednio pochodzące z bazodanowych źródeł danych. W edycji pakietu MS Office 2010 istnieje możliwość wykorzystania rozbudowanej wersji power pivot przeznaczonej do bardziej zaawansowanych zadań.
W analizowanym przykładzie chciałbym zaprezentować funkcjonalność tabel przestawnych w odniesieniu do analizy dostępnych danych rynkowych. Zazwyczaj dane te prezentowane są w formie tabelarycznej, tak jak na Rysunku 1.:
Załóżmy, że otrzymaliśmy dane rynkowe dla dwóch kolejnych okresów (za lata 2010 i 2011) w taki sposób, że w kolumnach mamy wyszczególnione produkty, w wierszach zaś nazwy badanych firm. Tak zaprezentowane dane są trudne do analizy i wymagają przede wszystkim przetworzenia do postaci bazy danych. Układ ten charakteryzuje się tym, że w kolumnach umieszczone są tzw. pola, natomiast każdy kolejny wiersz odzwierciedla tzw. rekord. W analizowanym przykładzie zdefiniowanymi polami będą:
- nazwa firmy,
- nazwa produktu,
- rok,
- wartość sprzedaży.
Tak przetworzone dane można wykorzystać w budowie tabeli przestawnej. W tym celu z zakładki Wstawianie wybieramy polecenie Tabela Przestawna, które zwróci nam menu podręczne (Rysunek 2.):
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.