Wskaźnik zwrotu z inwestycji ROI – jak go policzyć w Excelu?
Przy różnego rodzaju obliczeniach dotyczących zysków lub strat może się nam pojawić konieczność policzenia tzw. wskaźnika zwrotu z inwestycji ROI (ang. Return On Investment). Wskaźnik ten służy do stwierdzenia, czy dany towar lub dane działanie przynoszą firmie zysk czy stratę. W niniejszym artykule przyjrzymy się, w jaki sposób można taki wskaźnik policzyć z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.
Trochę teorii
Spróbujmy na początku przyjrzeć się temu, jak teoretycznie wartość wskaźnika ROI powinna być wyliczana. Potrzebny nam będzie do tego wzór:
Wskaźnik ROI = ((Przychód – Inwestycja)/Inwestycja)*100%
W tym wzorze Przychód to kwota przychodu osiągnięta dzięki poniesionym nakładom inwestycyjnym. Inwestycja natomiast to właśnie wysokość tych nakładów. Wskaźnik ROI najczęściej jest podawany w postaci procentowej, dlatego na końcu powyższego wzoru pojawia się mnożenie przez 100%.
Warto w tym miejscu zauważyć, że wskaźnik ROI może przyjmować wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne. Wskaźnik ROI, który jest większy od 0, oznacza, że nakłady przyniosły zysk, czyli opłacało się zainwestować w dany towar, usługę bądź w dane działanie. Natomiast wskaźnik ROI, który ma wartości ujemne, oznacza, że inwestycja przyniosła stratę. W szczególnej sytuacji może się też zdarzyć, że wskaźnik ROI będzie równy 0. Oznacza to sytuację, gdy inwestycja nie przyniosła ani zysków, ani strat (przychód z inwestycji był dokładnie równy nakładom).
Przykład 1
Załóżmy więc, że pewna firma zainwestowała w reklamę swojej nowej usługi 100.000 zł. Po pewnym czasie okazało się, że przychód z reklamowanej usługi wyniósł 300.000 zł. Na podstawie tych danych możemy teraz wyliczyć wskaźnik zwrotu z tej inwestycji, czyli wskaźnik ROI, według już omówionego wzoru.
ROI = ((300.000 – 100.000)/100.000)*100%
Zatem:
ROI = (200.000/100.000)*100%
Czyli ostatecznie ROI wynosi 200%. Na tej podstawie można więc wywnioskować, że nakłady na reklamy były warte poniesienia, a firma dzięki temu osiągnęła zysk.
Przykład 2
Załóżmy teraz, że inna firma zainwestowała w reklamę swojego nowego towaru 150.000 zł. Okazało się później, że przychody ze sprzedaży tego towaru wyniosły 100.000 zł. Zobaczmy, jak w tej sytuacji będzie wyglądał wskaźnik ROI:
ROI = ((100.000 – 150.000)/150.000*100%
Czyli:
ROI = (-50.000/150.000)*100%
Zatem wskaźnik ROI w tym przypadku wynosi -33,33%. W tej sytuacji firma poniosła stratę (ponieważ wskaźnik ROI jest ujemny).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.