Modele parametryczne w prognozowaniu kosztów produkcji

Celem niniejszego materiału jest pokazanie nieco innego podejścia do tematyki prognozowania kosztów produkcji. Standardowe planowanie, które odbywa się w większości przedsiębiorstw, skupia się przede wszystkim na budżetach kosztów poszczególnych działów produkcyjnych oraz wspierających. Na podstawie tego tworzone są zwykle raz do roku stawki roboczo- i maszynogodzin, co w połączeniu z kosztami materiałów daje nam postulowane koszty standardowe. Oczywiście w praktyce rzadko kiedy zgodne są one z kosztami rzeczywiście ponoszonymi, dlatego bardzo istotną częścią pracy działów rachunkowości zarządczej jest analiza odchyleń.

info_11_21.jpg

Dzisiaj proponujemy spojrzenie na ten temat z trochę innej strony. Na podstawie przykładowych prostych danych liczbowych przeanalizujemy zależność kosztów rzeczywistych od jednej tudzież kilku zmiennych. Nie będzie do tego wymagana skomplikowana wiedza w zakresie statystyki czy ekonometrii, choć zapewne większość kontrolerów miała takowe zajęcia w programie studiów, ani żadne fachowe programy do budowania modeli parametrycznych. Skupimy się tutaj na możliwościach, jakie daje nam Excel.

Pierwszym krokiem będzie zainstalowanie standardowych dodatków Excela w postaci Analysis ToolPak, jak pokazano na Rysunkach 1–4.

Według definicji Excela dodatki te udostępniają narzędzia do analizowania danych statystycznych i inżynierskich.

Jest to jak najbardziej właściwe, jako że do naszego ćwiczenia potrzebne będą nam dane pochodzące z pogranicza wiedzy statystycznej i inżynieryjnej, a punktem wyjścia będzie zrozumienie procesów zachodzących w trakcie produkcji.

Mając zainstalowane dodatki, możemy przystąpić do zbudowania prostej bazy danych z jedną zmienną objaśniającą i jedną objaśnianą. W naszym przykładzie będą to koszty rzeczywiste (Y) zależne od liczby serii produkcyjnych (X), jak na Rysunku 5.

W przypadku danych z jedną zmienną sytuacja jest prosta, ponieważ możemy to przedstawić w formie wykresu punktowego na osiach X i Y (Rysunek 6).

Mając wykres punktowy, możemy dodać do niego linię trendu, klikając prawym przyciskiem myszy na dowolny punkt wykresu, jak przedstawiono to na Rysunku 7.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 53% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.