Menedżer scenariuszy jako narzędzie tworzenia wariantów budżetów

Firma handlowa jest na etapie przygotowywania budżetu na następny rok. Pierwszy krok to stworzenie budżetu operacyjnego, w którym jednostka określa poziom planowanej sprzedaży. Plan przygotowywany jest w podziale na klientów i na poszczególne towary. Budżet realizuje się metodą oddolną, czyli pierwszym krokiem jest przygotowanie budżetów cząstkowych przez przedstawicieli handlowych, a następnie ich konsolidacja na poziomie całej firmy.

Firma zajmuje się handlem towarami reklamowymi typu gadżety. Klientów podzielono na trzy grupy: GRUPA 1 – klienci sieciowi, GRUPA 2 – agencje reklamowe, GRUPA 3 – klienci indywidualni. Według tych grup klientów określane są poziomy bonusów dla nich. Towary również podzielone zostały na trzy grupy: GRUPA A – towary stanowiące największą wartość w całym wolumenie sprzedaży w poprzednim roku, GRUPA B – towary o średniej wartości w odniesieniu do całej sprzedaży i GRUPA C – towary o najmniejszej wartości sprzedaży.

Model budżetu sprzedaży

Pierwszym krokiem, mającym na celu ustalenie całkowitego planu wartościowego sprzedaży na rok następny, jest zebranie budżetów cząstkowych poszczególnych sprzedawców i zestawienie ich w jednej zbiorczej tabeli. Wartość sprzedaży przedstawia się w podziale na klientów (z określeniem jednej z trzech grup) i na towary (z przypisaniem do jednej z trzech grup towarowych).

Dla każdej grupy klientów, na podstawie wyliczeń i rozmów z nimi, zostanie określony procentowy bonus roczny. Będzie on wypłacany w grudniu tego roku, dla którego planowana jest sprzedaż. Dodatkowo dla każdej z trzech grup towarów określa się procentowy wzrost wartości sprzedaży w stosunku do budżetów przedstawionych przez poszczególnych sprzedawców. Efektem licznych rozmów i kalkulacji jest budżet sprzedaży z trzema wariantami bonusów dla grup klientów oraz procentowym wzrostem sprzedaży poszczególnych grup towarowych. Zestawienie trzech scenariuszy budżetu zawiera tabela 2.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.