Budżetowanie elastyczne w sprzedaży

Budżet elastyczny jest to plan tworzony w taki sposób, aby było możliwe korygowanie wstępnie zaplanowanych wielkości w zależności od zmiany warunków gospodarczych, możliwości firmy czy też zmiany rozmiarów działalności. Budżetowanie elastyczne ma również zastosowanie w zarządzaniu i planowaniu sprzedaży. Podstawowym założeniem tego rodzaju budżetowania jest określenie oraz zdefiniowanie podstawowych funkcji i zależności budżetowych występujących w strukturze sprzedaży.

Podstawową funkcją opisującą przychody ze sprzedaży jest:

Przychody ze sprzedaży = liczba sprzedanych sztuk produktu * cena jednostkowa produktu

Ten rodzaj budżetowania pozwala na określenie dwóch rodzajów odchyleń sprzedaży:

  • odchylenia wynikającego z liczby sprzedanych sztuk produktu (wolumenowe) – ustalenie tego odchylenia polega na przeliczeniu ilości wykonanej sprzedaży przez ceny przyjęte w budżecie i obliczeniu odchylenia od budżetowanej wartości sprzedaży,
  • odchylenia wynikająceg z ceny jednostkowej produktu (efektywne) – ustalenie tego odchylenia polega na przeliczeniu ilości budżetowanej przez ceny z wykonania i obliczeniu odchylenia od budżetowanej wartości sprzedaży.

Zaletą budżetowania elastycznego jest łatwe ustalenie przyczyny stwierdzonych odchyleń – czy wynikają one z odchylenia od planowanego wolumenu, czy też z różnicy między ceną planowaną a osiągniętą.

Budżetowanie elastyczne

Przykładem pokazującym zastosowanie budżetowania elastycznego w sprzedaży jest firma Mebel sp. z o.o., która produkuje trzy grupy produktów sprzedawanych na rynku:

  • krzesła – jako osobny produkt,
  • stoły – jako osobny produkt,
  • komplety – stół z kompletem krzeseł.

Struktura organizacyjna działu sprzedaży jest przedstawiona na Rysunku 1. Dział sprzedaży podzielony jest na trzy grupy produktowe. Całym działem zarządza dyrektor sprzedaży, a każdą gałęzią reprezentującą grupę produktową – kierownik. Każda grupa produktowa ma po trzech sprzedawców, którym przypisany jest określony region kraju.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.