Analiza wrażliwości z zastosowaniem narzędzia w MS Excel
Celem materiału jest budowa modelu analizy wrażliwości służącego do wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu. Model, na podstawie danych kosztowych oraz planowanej wielkości sprzedaży, w pierwszym kroku wyznaczy graniczny poziom jednostkowy ceny sprzedaży, przy której przedsiębiorstwo będzie w stanie pokryć koszty produkcji. Od tego poziomu ceny będzie on miał za zadanie wyznaczyć optymalną cenę, czyli taką, przy której jednostka zmaksymalizuje osiągnięty zysk. W modelu również zostanie uwzględniona elastyczność cenowa popytu.
Cena i metody jej kalkulacji
Cena jest to wielkość wartościowa, przy której sprzedający jak i kupujący godzą się na wymianę wyrobu. Cena jest bardzo istotnym elementem rynku ponieważ tworzy przychody oraz ma wpływ na podejmowane przez uczestników rynku decyzje. Cena określonego wyrobu z jednej strony pokazuje aktualną siłę popytu (informacja dla przedsiębiorstwa produkującego dany wyrób), a z drugiej strony pokazuje realne możliwości zaspokojenia potrzeb przy danym rozmiarze podaży i dochodów (informacja dla odbiorcy danego produktu). Przy kalkulacji ceny powinny być spełnione dwa warunki:
- musi zapewnić firmie zysk z działalności,
- musi być akceptowana przez nabywcę tego produktu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.