Długi cień na wizerunku

Według opublikowanego niedawno przez KRD raportu nastąpiła znaczna poprawa oceny portfela należności. Jak będzie rozwijać się sytuacja na rynku wierzytelności w najbliższym czasie?

Wywiad z ADAMEM ŁĄCKIM, przezesem zarządu KRD BIG

iStock_000000649494XSmall.jpg

Od II kwartału ubiegłego roku skala zatorów płatniczych maleje. Według opublikowanego niedawno przez KRD raportu nastąpiła znaczna poprawa oceny portfela należności. Czy taka sytuacja ma szansę utrzymać się w perspektywie najbliższego półrocza? Jak będzie rozwijać się sytuacja na rynku wierzytelności w najbliższym czasie?

Na pytanie o prognozy na najbliższe miesiące nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć. Z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej oraz Konferencje Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, wynika, że w I kwartale tego roku porównaniu z poprzednim, zwiększyły się wydatki ponoszone aktualnie przez przedsiębiorstwa w związku z nieterminowym regulowaniem płatności przez kontrahentów. Z 6,6% wzrosły do 7,9% wszystkich kosztów działalności, a niemal dziewięć na dziesięć przedsiębiorstw ma większe lub mniejsze problemy z wyegzekwowaniem należności od kontrahentów. Choć z badania wynika, że sytuacja na rynku wierzytelności w I kwartale jest gorsza niż w poprzednim, możemy traktować to jako ustabilizowanie się sytuacji po bardzo gwałtownym odbiciu, a nie jako odwrócenie tendencji. Przewaga firm, które oczekują, że ich sytuacja będzie się poprawiać, nad tymi, które oczekują jej pogorszenia w kolejnym kwartale, wynosi 34%. Poziom optymizmu nie był tak wysoki od 2011 roku. Przedsiębiorcy wierzą, że w najbliższym czasie będzie lepiej, więc nie kumulują pieniędzy na czarną godzinę, tylko terminowo regulują faktury, zwłaszcza że dzięki ożywieniu gospodarczemu więcej zarabiają. Mają też więcej pieniędzy na inwestycje i na wynagrodzenia dla pracowników. Gospodarkę pobudzą także fundusze z nowej perspektywy unijnej na lata 2014-2020. Z nowego budżetu polityki spójności Polska otrzyma 82,5 mld euro. Mikroprzedsiębiorstwa, a także małe i średnie – czyli większość firm w kraju – mogą liczyć na duże wsparcie z pieniędzy unijnych. Wraz z pojawieniem się nowych środków, wzrośnie koniunktura. Właściciele firm liczą, że będzie podobnie jak przed Euro 2012. Poprawa sytuacji gospodarczej znajdzie odzwierciedlenie także w ściągalności należności. Przedsiębiorcy odetchną więc z ulgą po latach zaciskania pasa.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.