Dashboard HR - niezbędne narzędzie dla współczesnego pracodawcy
Zmiany zachodzące na rynku czynników wytwórczych wpływają na sytuację przedsiębiorców, którzy korzystają z jego zasobów. Tak wiele mówi się obecnie o istnieniu tzw. rynku pracownika, dlatego też współczesny pracodawca powinien być zorientowany na efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi. Pracownicy wpływają na rozwój firmy, a rezultat ich działań ma odzwierciedlenie w osiąganych zyskach. Z drugiej strony, koszty wynagrodzeń stanowią zazwyczaj jeden z głównych kosztów organizacji. Przedsiębiorca powinien odnaleźć złoty środek, a głównym źródłem informacji może stać się właśnie Dashboard HR.
Naszym zadaniem będzie sporządzenie HR Dashboardu dla celów zarządczych w ujęciu kwartalnym. Współczesne firmy mają szeroki zasób danych dotyczących pracowników (m.in. stan zatrudnienia, czas pracy, wynagrodzenia, rejestr urlopów). Informacje te zazwyczaj są przechowywane w formie elektronicznej, co sprawia, że sporządzenie raportu, który będziemy mogli odświeżać co miesiąc, staje się o wiele łatwiejsze.
Rysunek 1 przedstawia zbiór danych dotyczących pracowników sporządzony w Excelu.
Dashboard HR stanowi narzędzie, które zbiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące personelu. Podczas sporządzania raportu powinniśmy wziąć pod uwagę potrzeby raportowe osób decyzyjnych.
W naszym Dashboardzie HR powinny znaleźć się takie informacje, jak: stan zatrudnienia na dany miesiąc w podziale na płeć, czas pracy w podziale na kwartały, dane o efektywności pracowników w poszczególnych działach i pionach oraz informacje na temat wynagrodzeń.
Zatem wszystkie potrzebne dane do raportu znajdują się w tabeli. Do naszego zbioru danych sporządzonego w Excelu dodamy nową zakładkę i nazwiemy ją: Dashboard HR.
W nagłówku naszego raportu wprowadzimy napis WordArt o nazwie „DASHBOARD HR” z zastosowaniem odpowiedniego stylu formatowania. Z lewej i prawej strony napisu wstawimy dwie grafiki symbolizujące kobietę i mężczyznę. Następnie stworzymy rozwijalną listę miesięcy. W tym celu w osobnym arkuszu wypiszemy wszystkie miesiące oraz po zaznaczeniu komórek wprowadzimy w Polu nazwy opis „Miesiące”. W drugiej kolejności przy użyciu Narzędzi danych wybieramy opcję Poprawność danych, z kryteriów dozwolonych wybieramy Listę i wskazujemy na komórki, które wcześniej nazwaliśmy „Miesiące”. W ten sposób otrzymujemy naszą listę.
Następnie w kolejnym arkuszu tworzymy tabelę przestawną dotyczącą zatrudnienia w poszczególnych miesiącach. Układ pól tabeli prezentuje Rysunek 3.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.