Controlling scentralizowany a rozproszony – jak określić optymalny sposób organizacji funkcji controllingu
W dzisiejszych warunkach rynkowych, które charakteryzuje duża zmienność i konkurencyjność, controlling powinien pełnić kluczową rolę w procesach decyzyjnych w organizacjach. Model jego działania w istotny sposób będzie wpływał na jego efektywność i skuteczność. To dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego sposobu organizacji dla tej funkcji wsparcia.
Procesy decyzyjne w organizacjach, ich skuteczność oraz trafność są obecnie zarówno źródłem przewagi konkurencyjnej, jak też podstawą tworzenia wartości przedsiębiorstwa. Dla kadry zarządzającej oczywistym powinno być, że funkcja wsparcia, jaką jest controlling, powinna pełnić kluczową rolę w procesach decyzyjnych odbywających się w firmie. Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu kontroler finansowy zajmował się głównie analizą przeszłości i raportowaniem zarządczym związanym z danymi historycznymi. Obecna rzeczywistość biznesowa nie pozostawia wątpliwości, że te zadania kontrolera przesuwają się na drugi plan, a jego rola w organizacji powinna zostać zupełnie przedefiniowana. Kontroler finansowy powinien stać się partnerem biznesowym dla menedżerów na różnych szczeblach decyzyjnych w organizacji, powinien brać udział we wszystkich strategicznych projektach po to, aby posiadać najpełniejszą wiedzę o wszystkim, co się w firmie i jej najbliższym otoczeniu dzieje. Mając na uwadze powyższe, bardzo ważny staje się wybór odpowiedniego modelu organizacji controllingu, tak aby jak najskuteczniej i najbardziej efektywnie wspierał kadrę zarządzającą w podejmowaniu decyzji prowadzących do realizacji celów strategicznych firmy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.