Zarządzanie ryzykiem
Ryzyko jest czynnikiem nierozerwalnie związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej. Podejmując codzienne decyzje, menedżerowie muszą dokonywać wyboru akceptowalnego ryzyka, które kompensowane jest spodziewanymi rezultatami ich decyzji. Jednym z utartych poglądów jest ten, że wraz ze wzrostem ryzyka rośnie oczekiwany rezultat – lub odwrotnie: im większe oczekiwania dotyczące wyniku, tym większym ryzykiem należy je okupić.
Taka sytuacja jest możliwa jedynie w warunkach, gdy ryzyko pozostawiono bez zarządzania. W praktyce przedsiębiorstwa podejmują wiele działań mających na celu minimalizację ryzyka lub jego wyeliminowanie.
Słownik języka polskiego PWN podaje następujące definicje ryzyka: „1. «możliwość, że coś się nie uda; też: przedsięwzięcie, którego wynik jest niepewny»; 2. «odważenie się na takie niebezpieczeństwo» 3. «prawdopodobieństwo powstania szkody obciążające osobę poszkodowaną niezależnie od jej winy, jeśli umowa lub przepis prawny nie zobowiązały innej osoby do wyrównania szkody»”. Tak więc ryzykiem będzie każda sytuacja, która sprawi, że coś może się nie udać, i gdy zachodzi prawdopodobieństwo powstania szkody – czyli straty. Oczywiście, w teorii funkcjonuje wiele złożonych definicji, na tym etapie zatrzymamy się jednak na powyższym rozumieniu. W myśl tej definicji zarządzaniem ryzykiem będzie dbanie o to, żeby w realizacji celów nie przeszkodziły żadne niespodzianki!
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.