Struktura przedsiębiorstwa w kontekście podejmowania decyzji w poszczególnych ośrodkach odpowiedzialności

Celem każdej organizacji jest maksymalizacja wartości dla właścicieli. Realizacja tego celu zależy od osób (menedżerów) kształtujących tę organizację. Osiągnięcie sukcesu przez przedsiębiorstwo wymaga zbudowania hierarchii celów, tak aby cele cząstkowe realizowane przez menedżerów poszczególnych ośrodków odpowiedzialnych wspólnie składały się na cel całego przedsiębiorstwa.

Niezależnie od funkcjonującej struktury organizacyjnej, kluczowym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa jest proces podejmowania decyzji. Decyzje w przedsiębiorstwie podejmowane są na podstawie różnych kryteriów, w szczególności — informacji planistycznej dostępnej w organizacji, wypływającej wprost z jego strategii. Oznacza to, że osoby podejmujące decyzje powinny znać strategię przedsiębiorstwa. Nie jest to jeszcze wystarczające, gdyż menedżerowie nie zawsze muszą działać w interesie właścicieli. Konieczne jest zapewnienie, aby byli oni zainteresowani realizacją celu organizacji.

Aby to osiągnąć, trzeba zapewnić zbieżność celów organizacji z celami osób podejmujących decyzje, które mają wpływ na jej funkcjonowanie. Zbieżność celów to stan, w którym jednostki podejmują działania będące zarówno w ich własnym interesie, jak i w interesie całej jednostki. Jest ona osiągana przez połączenie mechanizmów motywacyjnych i kontrolnych. Poszczególne osoby powinny być zachęcane do działań, które z jednej strony są w ich własnym interesie, ale równocześnie są w interesie organizacji. Można to osiągnąć przy wykorzystaniu dwóch rodzajów narzędzi – kontroli zarządczej i systemów motywacyjnych.

Nawet sprawne funkcjonowanie tych narzędzi nie zapewni jednak sukcesu, w sytuacji gdy menedżerowie organizacji nie mają odpowiednich kompetencji i kwalifikacji, aby realizować postawione przed nimi cele. System oceny kompetencji, czyli okresowe oceny pracowników i weryfikacja ich kwalifikacji, powinien być nieodzownym elementem kompleksowego systemu zapewniającego realizację celów organizacji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.