Procesy organizacyjne – jak analizować i opisywać?
Terminy: „proces”, „usprawnienie procesu” są często używane w potocznym języku biznesu. Warto sobie przypomnieć, czym jest proces i co z niego powinno wynikać dla organizacji, w której procesy mają zastosowanie. Przyczyną powstania i stosowania procesów była potrzeba standaryzacji działań w organizacji. Standaryzacja oznacza sposób ujednolicenia wybranych rodzajów zachowań i działań w organizacji według tych samych formuł obowiązujących jej wszystkich członków.
Proces powstaje zatem poprzez standaryzację wybranych działań. Standaryzacja działań ma wiele zalet:
- ujednolicenie sposobów zachowań wykonawców według przyjętych (najlepszych) wzorców,
- możliwość uzyskania podobnych rezultatów działań w różnych obszarach,
- lepsza koordynacja działań wykonawców,
- korzystniejsze warunki dla kontroli efektów,
- większa pewność uzyskiwanych rezultatów,
- ograniczenie ryzyka zachowań niepożądanych,
- zwiększenie pewności zachowań i eliminacja konfliktów na tym tle.
Niestety standaryzacja działań ma również wady, takie jak:
- ograniczenie kreatywności i innowacyjności w działaniach,
- osłabienie samokontroli wykonawców przywiązanych do zaprojektowanych odgórnie zadań i procedur,
- osłabienie motywacji wykonawców do poszukiwania rozwiązań niestandardowych,
- wysoki stopień standaryzacji ograniczający podatność organizacji na zmiany.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.