Optymalizacja procesów logistycznych w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań

Na rachunek kosztów działań (ABC – Activity Based Costing) można patrzeć jak na podstawę informacyjną do monitorowania i kontrolowania jednego z dwóch możliwych źródeł przewagi konkurencyjnej: niskokosztowej produkcji i niskokosztowej dystrybucji. Na podstawie informacji kosztowych o poszczególnych procesach i działaniach można zoptymalizować te procesy na poziomie przedsiębiorstwa lub podjąć decyzję o przeniesieniu niektórych procesów i działań do innej firmy (outsourcing).

CiRZ_04_21_37.jpg

Dokładność informacji o kosztach jest uwarunkowana znalezieniem odpowiedniej relacji pomiędzy kosztami ogólnymi a kosztami bezpośrednimi, identyfikacją i śledzeniem czynników kosztotwórczych (tzw. cost drivers), wreszcie zdefiniowaniem właściwego poziomu ogólności lub szczegółowości pomiarów. Podstawowe parametry ABC, takie jak dokładniejszy rachunek kosztów obiektów, skupienie się na wynikach procesów i działań (a nie tylko na zużyciu zasobów) oraz na zrozumieniu i interpretacji struktury kosztów (a nie na pomiarze kosztów), umożliwiają osobom kierującym bardziej wiarygodne szacowanie i kontrolę przyszłych kosztów. Metodologia ABC dostarcza podstaw do śledzenia, analizy i zarządzania kosztami, co pociąga za sobą podejmowanie lepszych decyzji na poziomie operacyjnym oraz strategicznym. ABC jest również komplementarna do dosyć szeroko stosowanej techniki planowania strategicznego, znanej jako Zrównoważona Karta Wyników (BSC – Balanced Scorecard).

Przewagę konkurencyjną w obszarze dystrybucji można uzyskać między innymi poprzez poprawę wydajności prac magazynu. Odbywa się to coraz częściej dzięki automatyzacji oraz mechanizacji procesów. Trzeba jednocześnie zwrócić uwagę na fakt, że większość operacji magazynowych w dalszym ciągu odbywa się z wykorzystaniem standardowych regałów i szerokimi korytarzami (WAPR Wide-Aisle Pallet Racking), a do obsługi rozładunku, składowania, konfekcjonowania i załadunku towarów wykorzystywane jest również standardowe wyposażenie, służące obsłudze tych procesów (tzw. wyposażenie handlingowe). Żeby móc dokonać optymalnego wyboru zarówno w odniesieniu do regałów, jak i wyposażenia handlingowego, trzeba najpierw zrozumieć przebieg obecnego, planowanego lub wręcz docelowego sposobu i poziomu obsługi klienta, a także zrozumieć cykl zaopatrzenia w towary od dostawców. Trzeba również wybrać metodykę liczenia kosztów poszczególnych operacji, działań, procesów, podprocesów. Niezbędne jest jednocześnie określenie poziomu szczegółowości lub ogólności tych wyliczeń.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.