Odpowiedzialność spółki matki za udział spółki córki w zmowie

Zmowa – a w języku prawnym porozumienie ograniczające konkurencję – znajduje uregulowanie w prawie zarówno polskim, jak i unijnym. Kiedy spółka matka odpowie za udział w zmowie spółki córki?

Zmowa zaliczana jest do sprzecznych z prawem praktyk, zakazanych z uwagi na ich negatywny wpływ na konkurencję rynkową. Zakaz ten obejmuje nie tylko porozumienia w klasycznym rozumieniu tego słowa, tj. zawieranie umów między przedsiębiorcami, związkami przedsiębiorców, między przedsiębiorcami i ich związkami albo niektóre postanowienia takich umów, ale również inne działania mające cechy porozumienia, bez względu na ich formę – czy to pisemne ustalenia, ustnie uzgodnione praktyki, faktyczne działania, czy też uchwały lub inne akty związków przedsiębiorców albo ich organów statutowych1.

Prawo unijne reguluje kwestię zmowy w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: TfUE). Stanowi on, że niezgodne z rynkiem wewnętrznym i tym samym zakazane są wszelkie porozumienia między przedsiębiorstwami, które mogą wpływać na handel między państwami członkowskimi i których celem lub skutkiem jest zapobieżenie, ograniczenie bądź zakłócenie konkurencji wewnątrz rynku wewnętrznego. Traktat wskazuje przykłady takich porozumień, w tym m.in. zmowy cenowe (tj. porozumienia polegające na ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów) czy też porozumienia polegające na podziale rynków lub źródeł zaopatrzenia (tzw. porozumienie podziałowe)2.

Z kolei w polskim porządku prawnym o zmowie mówi art. 6 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: uokik), zgodnie z którym zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Artykuł 6 uokik stosuje się zamiast art. 101 TfUE, jeżeli porozumienie wywiera wyłącznie skutki krajowe. Przepis ten wskazuje przykłady porozumień ograniczających konkurencję, wzorowane głównie na art. 101 TfUE. Tutaj także do porozumień ograniczających konkurencję zalicza się zmowy cenowe, porozumienia polegające na ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji bądź zbytu oraz postępu technicznego lub inwestycji (tzw. porozumienia kontyngentowe) czy wspomniane już porozumienia podziałowe.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.