Metody wyceny przedsiębiorstw (cz. I)

W praktyce mamy wiele metod wyceny przedsiębiorstw, które różnią się między sobą szczegółowością, pracochłonnością, jak również oceną zdolności przedsiębiorstwa do generowania dochodu w przyszłości.

Do głównych metod wyceny należą metody: majątkowe, porównawcze (rynkowe), dyskontowe oraz mieszane. Pewną osobną grupę metod stanowią metody dotyczące pomiaru wartości firmy (np. Shareholder Value, Economic Value Added) i to one będą przedmiotem drugiej części artykułu.

Metody majątkowe

Cechą charakterystyczna metod majątkowych jest, jak wskazuje nazwa, to, że podstawą wyceny przedsiębiorstwa jest jego majątek, tj. przedsiębiorstwo jest tyle warte, ile wart jest jego majątek. Metody majątkowe opierają się na wycenie poszczególnych pozycji majątku wg wartości bilansowej i porównywaniu ich z wartością odniesienia w celu aktualizacji (jako że wartości bilansowe wykazywane są wg kosztu historycznego). Metody te, historycznie ujmując, należą do najstarszych metod wyceny. W zależności od sposobu wyceny poszczególnych składników majątku można wyróżnić następujące metody w ramach metod majątkowych:

  1. Metoda księgowa (aktywów netto) – wg tej metody wartość przedsiębiorstwa obliczana jest następująco:

    Wartość przedsiębiorstwa (aktywa netto) = Majątek przedsiębiorstwa – Zobowiązania. Odmianą tej metody jest skorygowanie poszczególnych składników majątku, tj. dokonanie odpowiednich korekt i przeszacowań w odniesieniu do wartości rynkowej (mowa wtedy o metodzie księgowej skorygowanej). Korekty i przeszacowania mogą dotyczyć m.in. zapasów, wartości niematerialnych i prawnych, papierów wartościowych, a podstawą ich dokonania są ceny zakupu operaty lub też inne wiarygodne źródła.

  2. Metoda odtworzeniowa – wartość przedsiębiorstwa określa się na podstawie sumy nakładów, które trzeba by ponieść w celu utworzenia takiego samego przedsiębiorstwa od początku.
  3. Metoda likwidacyjna – wartość przedsiębiorstwa równa jest przychodom, które można by uzyskać ze sprzedaży poszczególnych składników majątku, pomniejszonym o wszystkie zobowiązania przedsiębiorstwa (jest to jednocześnie tzw. wartość likwidacyjna).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.