Krótko- i długofalowa praca zdalna w służbach finansowo-controllingowych
Praca w trybie zdalnym zredefiniowała pojęcie pracy zarówno w odniesieniu do pracodawców, jak i pracowników. W tym wyjątkowo trudnym czasie podtrzymanie za wszelką cenę ciągłości pracy, bez utraty przy tym jej jakości, stało się kluczowym zadaniem dla przetrwania wielu przedsiębiorstw. Jednym z działów, u których zapewnienie ciągłości pracy jest niezbędne, są finanse. Pomimo że większość firm wprowadziła możliwość pracy zdalnej, jest to okres prób i błędów i warto wypracować sobie best practice w tej dziedzinie.
Zapewnienie dostępu do odpowiednich narzędzi pracy i wsparcia technicznego potrafi być wyzwaniem, zwłaszcza w większych firmach. Jednocześnie wprowadzenie tych rozwiązań wywarło olbrzymi wpływ na codzienne życie wielu rodzin, wymusiło reorganizację codziennych rutyn i nawyków. Punktem przecięcia się linii oczekiwań dwóch grup interesantów – pracodawców oraz pracowników – jest efektywna, a jednocześnie świadoma i wciąż komfortowa praca.
Jeśli mowa o działach finansowych, na myśl przychodzą nam: księgowość, controlling, audyt, a także kadry i płace w zależności od zakresu obowiązków i rozwiązań firmy. Każda z tych jednostek, jeżeli już znajduje się wewnątrz firmy, jest odpowiedzialna za jej dobre funkcjonowanie i wyniki. Jednak w dobie kryzysu, gdy naszym głównym celem jest zapewnienie jak najlepszej organizacji, o ile dla części z tych jednostek jesteśmy w stanie na nowo zdefiniować priorytety i zadania, a być może nawet przesunąć deadline, o tyle przy części z nich mamy ograniczone pole manewru, ponieważ ich zadania uzależnione są od prawnie wymaganych i respektowanych terminów, których bezwzględnie należy przestrzegać – na przykład złożenie deklaracji VAT, złożenie sprawozdania finansowego, a nawet naliczenie płac pracowników. Z tego powodu wprowadzone przez pracodawcę rozwiązania muszą być sprawne, niezawodne, a także przewidujące różne możliwości rozwoju sytuacji (tzn. planowanie scenariuszowe). Jeśli chcemy chronić firmę przed negatywnymi konsekwencjami braku wykonania jej obowiązków, praca zdalna wydaje się niemalże koniecznym rozwiązaniem, a przynajmniej planem „B”.
Doświadczenie zebrane w ciągu ostatnich miesięcy poszerzyło nasze pole widzenia w wielu kwestiach, których wcześniej nie dostrzegaliśmy. Nauczyło nas, że świat wbrew naszym oczekiwaniom nie jest tak stabilny, jakbyśmy sądzili, a pewne zmiany pozostaną z nami na dłużej, być może nawet na zawsze. Jednym z tych kierunków jest nacisk na rozwój komunikacji w trybie zdalnym – edukacji, rekrutacji, pracy, zebrań. Bez względu na to, czy zewnętrzne okoliczności wymuszające na nas krótko- czy też długoterminowe wprowadzenie zmian, z perspektywy przedsiębiorcy warto przeanalizować, czy dzięki nim jesteśmy w stanie zaoszczędzić czas lub pieniądze. A jeśli tak, to czy warto może część rozwiązań, wprowadzonych bądź co bądź awaryjnie, pozostawić w naszej firmie na dłużej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.