Kluczowe wskaźniki efektywności w marketingu
Dział marketingu stanowi wyodrębniony sektor w przedsiębiorstwie, którego działania są skoncentrowane na dbałości o wizerunek marki, promowaniu oferty handlowej, a także strategii budowania trwałej relacji między firmą a odbiorcą. Jakość tych działań oraz ich efekty powinny być na bieżąco monitorowane i oceniane. W tej sytuacji warto wykorzystywać wskaźniki KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności, które dostarczają przejrzyste oraz rzetelne informacje, m.in. o powodzeniu kampanii reklamowych, akcji promocyjnych, poziomie zainteresowania ofertą i liczbie pozyskanych klientów.
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) koncentrują się na konkretnych aspektach funkcjonowania organizacji. Mają one podstawowe znaczenie zarówno dla obecnego, jak i dla przyszłego sukcesu tej organizacji, a mogą mieć charakter finansowy lub niefinansowy.
Główne cechy wskaźników KPI:
- są prezentowane jako współczynniki, średnie i stosunki (zwykle nie są to przetworzone liczby);
- graficznie są przedstawiane w formie przypominającej termometry, tachometry lub symbole oznaczające zmiany; stanowią podstawę alarmów wzywających do podjęcia konkretnych działań, gdy wyniki znacząco odbiegają od normy.
Zmierzenie tych wskaźników pozwala na wyciągnięcie wniosków co do skuteczności każdego z badanych narzędzi marketingowych i modyfikowanie na tej podstawie kolejnych działań.
Podstawowe wskaźniki finansowe to:
- zysk = przychód – koszty,
- NPV = wartość bieżąca netto,
- IRR = wewnętrzna stopa zwrotu,
- zwrot nakładów = wymagany czas, aby zwrot z inwestycji w marketing umożliwił pokrycie kosztów podjęcia konkretnych działań marketingowych.
Najbardziej popularne wskaźniki KPI, pozwalające na efektywny pomiar działań marketingowych, to:
- ROMI (return on marketing investment),
- wartość życiowa klienta (CLV),
- CAC (customer acquisition cost),
- CTR (click through rate),
- CPA (cost per action),
- CPM/CPT (cost per mille / cost per thousand),
- CPC (cost per click),
- CR (conversion rate),
- średni koszt pozyskania leada ze strony,
- wielkość bazy klientów ze zgodą na kontakt handlowy,
- średnia liczba e-maili kierowana do jednego klienta w miesiącu,
- konkurencyjność cenowa – średnia cena produktów vs konkurencja,
- liczba zapytań ofertowych ze strony internetowej,
- liczba wypełnionych formularzy kontaktowych,
- wskaźnik NPS (net promotor score),
- średnia liczba transakcji dokonywanych przez jednego klienta w roku,
- udział transakcji z kodami rabatowymi i voucherami,
- liczba zapisów do newslettera,
- liczba rezygnacji z newslettera.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.