Kalkulacja ceny sprzedaży
Celem materiału jest przybliżenie sposobów i formuł kalkulacji cen sprzedaży oraz badanie analizy wrażliwości popytu wywołanej zmianą ceny. W materiale zostaną przedstawione trzy metody kalkulacji ceny sprzedaży metodą kosztową: koszt plus narzut zysku, koszt plus zysk od kapitału oraz koszt plus marża.
Na początku należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest cena i jakie znaczenie ma dla przedsiębiorstwa. Cena jest to wartościowo określona wielkość, przy której sprzedający, jak i kupujący są gotowi do wymiany produktu (towaru). Cena jest bardzo istotna zarówno dla całego rynku, jak i firmy na nim działającej. To ona tworzy przychody, wpływa na efekt zróżnicowania rynku oraz ma wpływ na efektywność postępowania uczestników rynku. Cena danego produktu spełnia swą funkcję wtedy, gdy zgodnie z faktami odzwierciedla z jednej strony aktualną siłę popytu (informacja dla przedsiębiorstwa produkującego dany wyrób), natomiast z drugiej – pokazuje realne możliwości zaspokojenia potrzeb przy danym rozmiarze podaży i dochodów (informacja dla odbiorcy danego produktu). Podstawową zasadą kalkulacji ceny jest fakt, że musi ona zapewnić firmie zysk z działalności i być akceptowana przez nabywcę danego produktu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.