Jakiego lidera i jakich kompetencji potrzebuje zespół multidyscyplinarny?
Rzeczywistość zmienia się dziś błyskawicznie – wymaga od nas szybkiej adaptacji, ciągłego poszerzania umiejętności i nieskończonej kreatywności. Realia biznesowe udowadniają nieustannie, że w pojedynkę nie da się zrobić wszystkiego, a kluczem do sukcesu jest współpraca w zespołach.
Każdego dnia w życiu zawodowym stawiane są przed nami wyzwania, których pokonanie wymaga szerokiego spektrum kompetencji. Czy mówimy o zarządzaniu firmą, obsłudze tak rozbudowanego oprogramowania, którym jest system SAP, czy o realizacji projektów operacyjnych – w każdym z tych zadań potrzebne są zarówno umiejętności miękkie, jak i twarde; zarówno specjalizacje techniczne, jak i umiejętność krytycznego myślenia czy kreatywnego rozwiązywania problemów. Jednym słowem – potrzebne są zróżnicowane kwalifikacje, a te zapewnić mogą zespoły multidyscyplinarne.
Kocioł kompetencji
Zespoły multidyscyplinarne to organizmy złożone z różnych osób – odmiennych zarówno pod względem umiejętności zawodowych, zdobytej edukacji, przebytej ścieżki kariery, jak i pod względem osobowości czy doświadczeń życiowych.
Różnorodność jest największą siłą i zarazem największym wyzwaniem przy tworzeniu i prowadzeniu zespołów multidyscyplinarnych. Siłą – ponieważ zapewnia szereg pozytywnych efektów, zarówno z biznesowego punktu widzenia (wydajność i jakość pracy, holistyczne podejście do projektu), jak i z punktu widzenia pracowników (ciągły rozwój, komfortowa atmosfera współpracy i wspieranie się). Wyzwaniem – ponieważ, by grupa zupełnie odmiennych od siebie ludzi mogła efektywnie współpracować, stać się zespołem, należy poświęcić czas na stworzenie jej warunków do poznania się, wzajemnego zrozumienia i dogrania. Tutaj duża rola przypada liderowi zespołu, którego zadaniem jest nie tylko rozdzielanie zadań i rozliczanie efektów, ale przede wszystkim – dbanie o wysoki poziom komunikacji, wypracowanie wspólnych celów oraz dbanie o motywację.
Wiele osób zada sobie pytanie: dlaczego inwestować czas w budowanie zespołu złożonego z osób o odmiennych doświadczeniach, kompetencjach, charakterach, skoro potencjalnie oznacza to konieczność żmudnego wypracowania metod kooperacji? Czy nie lepiej zebrać taką grupę, która jest do siebie podobna – tak pod względem umiejętności, jak i osobowości? Innymi słowy: co tak naprawdę dają nam zespoły multidyscyplinarne, co usprawiedliwiałoby ten wysiłek?
Odpowiedź jest prosta: zróżnicowany zespół to komplementarne kompetencje. To zespół, który jest w stanie zmierzyć się z każdym zadaniem, bez względu na to, czy będzie ono miało podłoże techniczne, czy „miękkie”. W tworzeniu oprogramowania może to być zarówno kodowanie funkcjonalności, jak i projektowanie strony wizualnej tak, by była intuicyjna dla użytkowników. W zarządzaniu firmą to mogą to być działania operacyjne, jak i obsługa finansów, administracji czy marketing przedsiębiorstwa. We wsparciu systemów SAP – rozwiązywanie incydentów, organizacja szkoleń czy prowadzenie długoterminowych prac projektowych, a także komunikacja oraz utrzymywanie relacji z klientem. Jeden zespół jest w stanie wykonać dziesiątki zróżnicowanych działań bez wsparcia z zewnątrz. Wszystko to – dzięki multidyscyplinarności i synergii tej różnorodności.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.